23948sdkhjf

Cabotage bliver lovlig

Vognmænd fra Tjekkiet, Estland og Litauen har med virkning fra 1. maj fået lov til at udføre cabotage-kørsel af midlertidig karakter inden for danske grænser. Danske vognmænd har samtidig fået lov til at gøre det samme i de nævnte lande, oplyser Transport- og Energiministeriet.

Transport- og energiminister Flemming Hansen erklærer sig glad for beslutningen.

»Jeg er meget tilfreds med, at Danmark med virkning fra 1. maj liberaliserer markedet for indenlandske transporter med Estland, Litauen og Tjekkiet. Jeg lægger i denne forbindelse vægt på, at Danmark viser vejen og allerede nu tager konsekvensen af, at cabotagekørsel inden for EU skal være fuldt liberaliseret senest fra den 1. maj 2009,« siger Flemming Hansen.

»Samtidig indebærer en liberalisering af cabotage, at der åbnes op for nye muligheder for danske virksomheder, der har etableret datterselskaber i de nye EU-lande. Endelig lægger jeg vægt på, at liberaliseringen er i overensstemmelse med erhvervets ønsker,« udtaler ministeren.

3F er utilfreds

[pic:9727]Det er der dog delte meninger om. Formand for 3F's Transportgruppe Orla Petersen er bestyrtet over beslutningen, som han mener er i strid med østaftalen.

«Ministeren har alene talt med og lyttet til arbejdsgiversiden. I 3F er vi end ikke blevet spurgt. Alligevel har transportministeren uden varsel valgt at åbne sluserne fuldstændigt for løndumping tre år før nødvendigt. Man behøver ikke være professor for at regne ud, hvad det her kommer til at betyde for vores del af arbejdsmarkedet,« siger Orla Petersen til Fagbladet 3F.

[add:27]

»Ministeren må tage sine ændringer af bordet omgående. De er i åbenlys strid med østaftalen inklusiv de ændringer, der netop er blevet vedtaget. Her fremgår det, at der skal kigges særligt på de problemer, der er med konkurrencen fra underbetalte chauffører fra østeuropa,« siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062