23948sdkhjf

Debat: Politiet mangedobler bøder

Vognmand Frank Segall fra Esbjerg har sendt redaktionen denne kommentar til artiklen "Politichef træt af brok", som vi bragte her på siden tirsdag. Her undsiger Mogens Wilbert, chefpolitiinspektør i Rigspolitiets Færdselsafdeling, tungvognmændene, som han mener stiller urimelige krav til politiet, der i forvejen yder ekstra service til transportbranchen.

Frank Segall er formand for specialforeningen Kran Blok ERFA under DTL. Han skriver følgende:

»Mogens Wilbert undrer sig over, at vognmændene er så kritiske i forhold til Rigspolitiets tungvognskontroller og bøderne. Han siger, at det er politikerne, der har ansvaret for de høje bøder, og afviser, at det er politiet, der skal klandres for disse.

Det er ikke i alle tilfælde politikerne, der har sat bøderne. I forhold til særtransporter har politiet, efter opfordring fra Tungvognsgruppen, valgt at vurdere fejl og mangler ved transporterne og køretøjerne væsentligt hårdere end de straffe, der er angivet for tilsvarende fejl og forseelser i Rigsadvokatens bødekatalog. Dette katalog blev justeret efter politikernes vurdering af, hvad der skulle vurderes som alvorligt i forhold til færdselssikkerheden i august 2005, og jeg vil give et par eksempler på, hvor meget de bøder, der fremsendes til særtransportørerne, afviger fra dette:

Eksempel 1:

En vognmand, der ved højlys dag kørte med et bredt læs, manglede en hvid markeringslygte fremad og en rød markeringslygte bagud på de rød/hvide markeringer - dette bødeansætter politiet til 2 x 3.000 kroner, altså i alt 6.000 kroner!

Ser man i Rigsadvokatens bødekatalog kapitel 4 §33, ansættes alle fejl ved lygteføring til 500 kroner for de samlede fejl.

Man kunne måske betragte manglen af lygterne som 2 tekniske fejl og vurdere dem efter §67, så kunne de betragtes som 2 fejl á 500 kroner, men så ville bøden maksimalt blive 1.000 kroner.

I den forbindelse skal det nævnes, at der er sat et maksimalt bødebeløb på 2.000 kroner for tekniske mangler, da det er det beløb, der bødeansættes, hvis et køretøj er i så dårlig stand, at pladerne fjernes!

Jeg må konkludere, at politiet vurderer manglen af 2 markeringslamper til 3 x det beløb, det koster at køre i et køretøj, der er så dårligt, at pladerne skal fjernes!

[add:27]

Eksempel 2:

En anden vognmand kørte med en 4,4 m bred transport og havde én ledsagebil. På en vejstrækning kørte denne foran transporten, som den skal, og en betjent fra Rigspolitiet standser denne transport og vurderer, at der ikke er det fornødne udsyn bagud!

Der er ikke i tilladelsen angivet et krav om 2 ledsagebiler, og der er ikke i Særtransportbekendtgørelsen noget krav om 2 ledsagebiler.

Alene betjentens vurdering medfører, at der er givet bøde til chaufføren og vognmanden. Chaufførens bødeansættese er 1.000 kroner, og vognmandens bødeansættelse er 8.000 kroner. Dette er alene, fordi betjenten vurderer, at der ikke er tilstrækkeligt udsyn! Til sammenligning kan man læse i Rigsadvokatens bødekatalog §82, stk, 1, at hvis belæsningen hindrer førerens bevægelser eller udsyn, bødeansættes dette til 500 kroner.

Konklusion: Rigspolitiet vurderer, at det påståede manglende udsyn ved en særtransport skal bødeansættes til 18 x den bøde, der angives i Rigsadvokatens bødekatalog.[add:20]

Da rigsadvokaten i samarbejde med Retsudvalget og Justitsministeriet, efter opfordring fra justitsministeren, i 2005 gennemgik bødesatser for overtrædelse af færdselsloven, blev alle kendte forhold af trafiksikkerhedsmæssig karakter revurderet, og der blev strammet gevaldigt op på alle områder, der kunne betragtes som væsentlige for trafiksikkerheden.

I den forbindelse blev der ikke gjort særlige bemærkninger i forhold til særtransporter, og der er heller ikke nogen statistikker, der angiver, at der sker specielt mange uheld med særtransporter - snarere tværtimod - så det virker meget ubegrundet, at politiet af egen kraft ansætter bøder for fejl og mangler i forbindelse med særtransporter så højt, som de gør. Vi har fra branchen forsøgt at få en dialog med politiet netop om dette område, men dette afvises kategorisk med en kommentar om, at vi kan gå i retten og så klage over bøden!

Jeg håber, ovenstående måske kan forklare en del af den kritik, der rejses af Rigspolitiets Færdselsafdeling og Tungvognsgruppen.«

Frank Segall
Formand for Kran Blok ERFA

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062