23948sdkhjf

For mange hovsa-løsninger

»Hvis dansk transport fortsat skal kunne markere sig internationalt, skal vi have de bedst mulige erhvervspolitiske rammevilkår at operere under. Desværre må jeg sige, at der mangler store og visionære politiske udmeldinger til de vilkår, landevejstransporten arbejder under.«

Det sagde ITD's formand Mogens Therkelsen i sin beretning på foreningens generalforsamling lørdag. Som eksempler på den manglende politiske forståelse nævnte han manglende fleksibilitet i forhold til benyttelse af udenlandsk arbejdskraft.

Hvad med A.P. Møller?

»Det er ikke muligt at benytte chauffører fra de nye EU-lande på en dansk lastbil, selvom bilen kun er i Danmark i nogle få timer for at læsse af og på eller for at transitere landet. Gad vide om man tilsvarende nægter A.P. Møller at sejle skibe til og fra Danmark, eller om man forbyder et dansk fly at lande i Danmark, hvis kaptajnen stammer fra for ekesempel Polen?« spurgte Mogens Therkelsen og gav selv svaret, som er nej.

»Problemstillingen er en del af den østlov, der er til forhandling i øjeblikket. Vi håber, at man politisk vil se velvilligt på vore ønsker,« sagde formanden med adresse til de tilstedeværende medlemmer af Folketingets trafikudvalg.

Kaotiske forløb

Mogens Therkelsen sagde, at transporterhvervet jævnligt er udsat for politiske hovsa-løsninger og nævnte i den forbindelse de kaotiske forløb i forbindelse med indførelse af tachografen, den tyske vejskat og arbejdstids-direktivet.

»Gang på gang meldes datoer ud, der så efterfølgende bliver ændret. Det vanskeliggør planlægningen, en seriøs information af kunderne og er forbundet med ekstraomkostninger og unødvendige investeringer,« sagde formanden.

Kritik af bødekatalog

I sin beretning rettede Mogens Therkelsen også en massiv kritik af det nye bødekatalog, der blev indført sidste år. [add:17]

»Man har kriminaliseret et helt erhverv ved at indføre et bødesystem, hvor bagatelagtige overtrædelser, der intet har med færdselssikkerheden at gøre, kan koste chaufføren sit levebrød og vognmanden sin eksistens. Resultatet er blandt andet, at vognmændene i stor stil etablerer selskaber i udlandet. Det er trist, når ITD-medlemmer alene på grund af utilfredsstillende rammevilkår sætter udenlandske nummerplader på køretøjerne,« sagde han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078