23948sdkhjf

Objektivt ansvar hører fortiden til

Hans J. Hansen, Vilnius har sendt dette indlæg i debatten om objektivt ansvar:

"Aage Bejer retter en skarp kritik (i et indlæg her på siden i fredags, red.) mod 3F's forretningsfører Leif Rasmussen for at nedgøre chaufførerne.

Jeg tror Aage Bejer tager meget fejl.

Der er stærke chauffører, og der er knap så stærke chauffører. Der er ingen tvivl om, at nogle af de stærke chauffører vil være i stand til at sige fra, når det de bliver bedt om er urimeligt og ulovligt. Men hvad med de knap så stærke chauffører.

Om man kan lide det eller ej, så varetager Leif Rasmussen også de knap så stærke chaufførers interesse - hvilket er hans job. At han forsøger at udføre sit arbejde så godt som muligt, skal han da ikke klandres for. 3F prøver med deres udmelding at undgå, at arbejdsgivere kan fritages for straf, når medarbejdere på trods af klare instruktioner ikke overholder lovgivningen.

Carl Peter Bondgaard fra ATL prøver med sin udmelding at få præciseret, hvordan bevisbyrden bør ligge, for at en vognmand kan fritages for ansvar, når en chauffør ikke efterlever tydelige og bevislige instruktioner.

Verden er ikke så sort og hvid, som den engang har været - hovedaftalen mellem LO/DA burde måske opdateres, således den bliver tilpasset nutidens arbejdsmarked. Der er ingen tvivl om, at hovedaftalen har haft stor betydning for det danske arbejdsmarked, men udviklingen har overhalet dele af hovedaftalen indenom.

At en arbejdsgiver bør have det objektive ansvar alene, hører fortiden til.

Arbejdsmarkedet er i dag indrettet således, at medarbejdere har ansvar i stort set alle former for jobs.

At en chauffør har ansvar, i udførelsen af sit job, er uomtvisteligt. Når en vognmand instruerer sin chauffør omkring lovgivningen på transportområdet og meddeler ham, at de naturligvis skal overholdes, så bør chaufføren have en advarsel - første gang han overtræder dem. I gentagelsestilfælde bør han opsiges!

Denne fremgangsmåde bruges stort set ikke i transportbranchen, fordi mange af de lovovertrædelser, chaufførerne har begået, har virksomheden haft økonomisk fordel af - indtil nu! Nu ser det tilsyneladende ud til, at de økonomiske konsekvenser ved at begå overtrædelser er blevet så store, at firmaerne er truet på deres eksistens. Det er derfor meget naturligt, at debatten omkring det objektive ansvar er blevet aktuel igen. Men lad os drøfte, om ikke hovedaftalen bør ændres, og tilpasses nutidens arbejdsmarked."

Hans J. Hansen
Dysnos Gatve 4.6
09210 Vilnius

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078