Chiptuning skal stoppes
De danske myndigheder går nu så tæt på et forbud mod chiptuning, som man kan komme, uden at komme i konflikt med EU-lovgivningen.
Færdselsstyrelsen har - med Transport- og energiministeriet, Miljøministeriet og Miljøstyrelsen i ryggen - sendt et forslag til skærpede regler om chiptuning i høring hos en række organisationer, skriver DTL.
Indstillingen går kort fortalt ud på ikke at forbyde al chiptuning, men kun chiptuning af dieselbiler, hvis indgrebet medfører, at partikelforureningen forøges.
Forslaget rummer også udkast til en ny bekendtgørelse og et ændringsforslag til Detailforskrifter for Køretøjer.
Den væsentligste baggrund for myndighedernes indgreb er, at chiptuning udhuler alle de initiativer, der ellers gøres for at nedbringe udslippet af partikler fra dieselkøretøjerne.
DTL har tidligere sammen med ITD advaret mod chiptuningen blandt andet i henvendelser til myndighederne.
Også lastbilproducenterne har givet klart og entydigt udtryk for, at hvis et af deres køretøjer bliver chiptunet, vil det betyde bortfald af enhver form for garanti. Producenterne har oplyst, at lastbilernes drivlinie (motor, kobling, gearkasse differentiale m.m.) er tilpasset motorens ydelsesevne, så ændringer kan skade motoren og andre dele i drivlinien.
Der er høringsfrist 21. oktober.