Debat: Kritik af 3F
Redaktionen har modtaget flere reaktioner på mandagens omtale af 3F's konference, hvor det blandt andet fremgik, at 3F vil organisere de udenlandske chauffører, der kører i danske biler.
Benny "Bomstærk" Larsen har denne kommentar til udtalelsen om, at chaufførerne selv har presset på for at få højere bøder:
»Det er med stor undren, jeg læser det indlæg her! Hvad f... er det for en chauffør, 3F hentyder til? Det må være én, som 3F har bestukket til at ønske højere bøder. Jeg har ikke hørt om nogen, som synes, det her er særlig "fedt", tværtimod har jeg hørt flere, som overvejer at stoppe med at køre, fordi det er en alt for høj risiko at løbe.
Ja, vi kan bare køre lovligt, gu' ka' vi så. Men enhver, som har bare én dags erfaring ud over det, AMU-skolen kan præstere, ved også, at teori og praksis ikke følges ad i den branche her. Fleksibilitet er vejen frem, hvis ikke 3F vil have skyld for, at vi alle bliver arbejdsløse, enten fordi vores kørekort er væk, eller fordi alle danske vognmænd er gået konkurs, og deres kørsel er overtaget af den russiske mafia.
Alle, der har været ude og køre lastbil i det virkelige liv, har også prøvet at rende ind i et eller andet problem, lige inden køretiden er brugt op, således at man helt uforskyldt kan komme til at skulle køre for længe. Det er jo ikke engang grove overtrædelser som straffes hårdt, selv en overtrædelse på et kvarter er nok til at udløse en bøde, som ikke hører hjemme i vores land.
Hvis ikke 3F vil have skyld for at være med til at gøre os alle i branchen arbejdsløse, så er det på høje tid, I vågner op og kæmper sammen med vores vognmænd om at få lempet bøderne på den slags bagateller, som ingen kan drages til ansvar for. Hverken vognmænd eller chauffører kan forudsige pludselige problemer på vejen som for eksempel ulykker eller havari, men fælden klapper, uanset hvor god en undskyldning man har. Som jeg ser det, er 3F snart et større problem for os, som nyder vores arbejde som chauffør, end alle de illegale østchauffører, som 3F påstår kører rundt heroppe.
Vi er stadig en del, som er glade for vores arbejde som chauffør. Vi har været med i mange år, og for os er det en livsstil mere end bare et arbejde, og personligt kan jeg ikke se, hvorfor 3F skal rende rundt og spille frelsere for os. Vi har sgu selv valgt vores arbejde, og vi er voksne nok til selv at sige fra, når presset bliver for stort, men vi har også så meget ansvar, at vi er villige til at give den en skalle, når der er brug for det. Vi ved godt, at det er betingelserne, og vi ved også, at jo bedre vognmanden har det, jo bedre har vi det også selv.
Hvis 3F kun er der for at spille barnepige for os og lukke vores arbejdspladser, så burde loven laves om, så man ikke absolut skulle stå i jeres pamperklub for at måtte køre på grøn tilladelse. Jeg gider ikke betale for en barnepige, jeg ikke har brug for. I må snart prøve at indfinde jer i den virkelige verden, for så vil I opdage, at alle de gamle arbejderkampe forlængst er ovre, og jeres bedsteforældre, som var med dengang, er døde og begravede.
Jeg forstår faktisk godt de vognmænd, som beskæftiger udlændinge. Det er ikke kun lønnen, som er skyld i det, for de fleste danske vognmænd ville helst have danske chauffører, men vores værdiløse fagforening tvinger os til at se vores vognmand som vores største fjende. Og hvem gider alt det bøvl i en hverdag, som er fuld af en masse andet bøvl? Vognmændene har sgu da ikke tid til at høre på alle de pampere, som ikke har fattet, at tiden er løbet fra dem.«
Benny "Bomstærk" Larsen
Transportvej 9
5000 Odense C
Maths Pedersson, også fra Odense, har denne kommentar:
»Gad vide, hvor mange danske chauffører, som tør køre mere efter de uhyrlige stigninger i bødetakster? Jeg er bange for, at det i stedet vil fremme udflagningen af danske lastbiler, eller at endnu flere vognmænd vil benytte sig af østchauffører, der tilsyneladende blæser fuldstændig på færdselsloven, vel vidende at de i sidste ende slipper for at betale bøden, da politiet ser stort på deres forseelser. Men måske vil det opvejes af, at ærlige/gode vognmænd vil afholde sig fra østchauffører, da vognmændenes bøder også bliver sat i vejret.
Oh nej, så vil de sgu da bare udflage endnu flere biler for at slippe for bøderne. Den eneste vej frem, efter min mening, er at lægge mere ansvar over på speditører og transportkøbere og give dem nogle bøder, der kan mærkes, hvis de presser en chauffør ved ikke at kunne planlægge ture efter faktiske og realistiske forhold. Alt for mange speditører kender tilsyneladende nul og niks til køre-hviletidsregler eller endnu mindre til færdselsloven.
I sidste ende er det kun speditøren/transportkøberen, som tjener på, at loven ikke overholdes, men det er ikke dem, som bliver ramt på pengepungen. Måske skulle vi optage alle samtaler med speditører, der ringer i tide og utide og presser chauffører? Ak nej, det er jo ikke bevismateriale.
Og hvad gør fagforeningen i denne sag? Jo, den arbejder såmænd for højere bøder for chaufføren og beskytter speditøren! Men der er vel en vis form for logik i det også, da de slipsprydede fagforeningspampere vil få mere at se til, når flere chauffører vil miste deres job og bliver nødt til at gå fra hjem og hus.
Fagforening er måske lidt for meget sagt i disse dage, ikke fordi jeg ikke tror, de gør det bedste, de evner, men det er i hvert fald ikke noget, jeg ville kalde en forening for chauffører... ikke efter indlemmelsen i 3F.«
Maths Pedersson
Saxovej 60
5210 Odense NV