23948sdkhjf

3F vil have østchauffører organiseret

3F'ere vil organisere udenlandske chauffører

Over 200 repræsentanter for de 70.000 chauffører, der er organiseret i 3F, var i den forløbne weekend forsamlet på Esbjerg Højskole til den årlige chaufførkonference. De forsamlede chauffører enedes om følgende udtalelse:

"Chaufførerne sender en appel direkte til beskæftigelsesminister Claus Hjorth Frederiksen med opfordring til omgående at præcisere reglerne for øst-chaufførers beskæftigelse hos danske vognmænd og sørge for at udlændingestyrelsen, politiet, Færdselsstyrelsen og ministeriet optræder ensartet og prompte hver gang en vognmand bliver grebet i at beskæftige arbejdskraft uden lovlig arbejds- og opholds tilladelse.

For vognmænd, der bliver grebet i denne adfærd, skal køretilladelserne kunne inddrages med det samme.

Kræver bod

Til samtlige 3F afdelinger sender de forsamlede chauffører en opfordring om straks at skride ind over for vognmænd, der beskæftiger østchauffører på danske biler og kræve både overenskomst og en betragtelig bod, hvis ikke overenskomstens løn-, forsikrings- og pensionsforhold er efterlevet.

Ingen vognmand skal kunne opnå en konkurrencefordel ved at udnytte billige chauffører. Det er kun medlemmerne i 3F, der gennem sammenhold med de udenlandske chauffører kan bygge et værn mod dette.

Derfor skal udenlandske chauffører, der arbejder på danske biler, selvfølgelig også organiseres i 3F.

Kør efter reglerne

Chaufførerne kræver, at det nye arbejdstidsdirektiv også bliver kontrolleret, og at det bliver Færdselsstyrelsen, der får ansvaret for denne kontrol, i stedet for nu, hvor der ikke er udpeget nogen som helst kontrolmyndighed.

Chaufførerne opfordrer kolleger over hele landet til at være ekstra agtpågivende i forhold til at overholde færdselsloven og de mange regler om køre- og hviletid. Bøderne nu er kommet i et størrelsesforhold, hvor de vil ruinere almindelige lønmodtagere og true deres eksistensgrundlag. Færdselsreglerne skal overholdes - det er for dumt at sætte sin dagligdag over styr.

Chaufførerne har gentagne gange lagt pres på regeringen for at få bødestørrelserne sat i vejret. Og man er tilfreds med den udvikling, der er sket. Men det indebærer også, at chauffører, der ikke kører efter reglerne, vil udsætte sig selv for ruinerende bøder, ligesom de vil kunne miste både kørekort og eksistensgrundlag, hvis de ligger under for presset fra speditører, rejsearrangører og vognmænd i stedet for at overholde færdselsloven."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.121