Ny topmodel fra DAF
DAF Trucks præsenterer en ny topmodel, XF105, på lastbiludstillingen RAI i Amsterdam midt i oktober. Den nye model kommer i produktion i første kvartal af 2006, oplyser DAF Trucks i Holland.
XF105 er udstyret med den nye 6-cylindrede12,9 liters PACCAR MX-motor, der er udviklet og produceret af DAF Trucks i Eindhoven. I starten vil motoren kunne fås med motorydelser på 410 hk, 340 460 hk og 375 510 hk med et maksimalt drejningsmoment på henholdsvis 2.000, 2.300 og 2.500 Nm, over et motorhastighedsområde på 1.000 til 1.500 o/m. På et senere tidspunkt vil der komme en 560 hk-version.
1.500 liter i tanken
Ved at indbygge lufttanke og andre komponenter i selve chassiset er der skabt ekstra plads til en brændstoftank med maksimal kapacitet. Sammen med en gennemtænkt placering af SCR DeNOx-installationen og AdBlue-tanken på 50 eller 75 liter har dette givet mulighed for at få plads til en brændstoftank med en maksimal kapacitet på 1.500 liter
Halvfladt gulv
Motortunnellen i førerhuset er sænket til 15 cm for at opnå et halvfladt gulv. Dette giver nem adgang gennem førerhuset og en ståhøjde på motortunnellen i både Space Cab (1,75 m) og i Super Space Cab (2,10 m).
Hvis lastbilen er udstyret med automatgearkassen AS-Tronic, er gulvet i førerhuset helt frit til optimal bevægelsesplads. I modeller med manuel transmission kan gearstangen foldes sammen, hvilket giver uhindret adgang gennem førerhuset.
Rat med indbyggede funktioner
Det nye rat findes nu med indbyggede styrefunktioner til f.eks. cruise control, hastighedsstyring ned ad bakke og mobiltelefon, mens andre vigtige funktioner, herunder funktionerne i automatgearkassen AS-Tronic, styres med lettilgængelige betjeningsfunktioner på ratstammen. Håndbremsen er nu integreret i instrumentbrættet. Den er dermed nemmere at nå, og samtidig frigøres der plads på gulvet.