Alle vognmænd får brev om spejle
Alle, der der har en gyldig tilladelse til vognmandskørsel, får i de kommende dage sendt et brev med gode råd til, hvordan man indstiller spejlene på lastbilerne korrekt.
Brevet er udsendt af Rådet for Større Færdselssikkerhed i samarbejde med Færdselsstyrelsen og Rigspolitiets Færdselsafdeling.
En mindre undersøgelse, som Rådet for Større Færdselssikkerhed har foretaget i foråret 2005 viste, at en meget hyppig fejl er, at spejlene er drejet for langt ind mod selve lastbilen.
Derved bliver spejlene ikke udnyttet optimalt, fordi værdifuldt udsyn ”går til spilde”. Dette bekræftes af Rigspolitiets og Bilsynets observationer samt Havarikommissionens undersøgelser, hedder det i brevet.
Sådan indstilles spejlene
I brevet er der følgende opfordring til, hvordan spejlene kan indstilles:
”Man kan indstille de 3 spejle på en enkel måde, nemlig ved at sørge for, at siden af lastbilen højst fylder ca. 1 cm i hvert spejl. Det sikrer, at spejlene opfylder lovens krav og samtidig udnyttes optimalt. Det ny cyklistspejl skal dække området foran vidvinkelspejlets synsfelt. Gerne med lidt overlap, så det, du kan se yderst i vidvinkelspejlet, også kan ses inderst i cyklistspejlet.”
Denne måde at indstille spejlene på er endvidere vist på en lille plakat, der følger med det udsendte brev.
For mange fejlindstillinger
Rigspolitiets Færdselsafdeling har ved 7 kontroller i juni og juli måned kontrolleret spejle på 107 lastbiler. På kun 22 lastbiler var spejlindstillingen i orden. Mange chauffører blev overrasket over, at spejlene ikke var indstillet korrekt, idet de selv havde opfattelsen af, at spejlene var rigtigt indstillet.
De hyppigste fejl var, at spejlene var drejet for langt ind mod selve lastbilen. Man kunne se for meget af lastbilen og for lidt af arealet ved siden af lastbilen. Det øger helt unødvendigt risikoen for cyklister og knallertkørere, fordi de er usynlige for lastbilchaufføren, selvom de befinder sig indenfor det område, hvor de burde være synlige, skriver Rigspolitiets Færdselsafdeling i en pressemeddelelse.