Tachograf-forvirringen når nye højder
EU's transportministre besluttede sent mandag at udskyde fristen for indførelse af tachografen i alle nye lastbiler fra 5. august 2005 til 1. januar 2006.
Men kort tid efter meldte EU's transportkommissær Jacques Barrot ud, at han vil fastholde datoen 5. august 2005. Og dermed er forvirringen om tachografen større end nogensinde.
Udmeldingen fra transportkommissæren indebærer, at hvis et medlemsland vælger at udskyde krav om installering af den digitale tachograf til efter 5. august 2005, vil en vognmand fra det pågældende land ikke kunne retsforfølges for overtrædelse af reglerne, hvis han stoppes i et medlemsland, der har valgt at respektere 5. august 2005 som sidste frist.
Svært at se fornuften
Kommissæren vil nu skrive til medlemsstaterne om denne fortolkning af situationen. Men den løsning har vognmændenes organisation, DTL, svært ved at se fornuften i.
»Endnu en gang sidder transporterhvervet tilbage med manglende klarhed over, hvad der egentlig gælder af regler i EU for den digitale tachograf. Det havde været mere hensynsfuldt, hvis ministrene og Kommissionen havde benyttet rådsmødet til en gang for alle at udstikke retningslinierne for indførelsen af tachografen på en klar og utvetydig måde,« mener Erik Østergaard, direktør i DTL.