23948sdkhjf

Chauffør boede fem dage i nødsporet

»Kaput,« siger manden og slår ud med armene. Han har boet i nødsporet på motorvejen få hundrede meter fra afkørslen til Vejle S, siden han kørte i stå fredag - og her tirsdag formiddag (i går) er han her stadigvæk.

Mandens navn er Dockevicius Antanas, han er 53 år og kommer fra Litauen. Hans litauiske vognmand har dog ikke skyggen af Falck-abonnement eller noget, der ligner, og derfor bor manden nu på femte døgn i førerhuset på sin Volvo FH12 i motorvejens nødspor.

Noget skidt

En krank skæbne for enhver chauffør, men sådan er vilkårene tilsyneladende for chauffører i det nye EU-land, Litauen. Dockevicius Antanas er dog ikke uden humor og griner, mens han tager sig til sine lange skægstubbe og analyserer hele situationen meget præcist:

»Scheisse.«

Kaput uden penge

Han er strandet i Danmark på vej hjem fra en tur til Storbritannien, forklarer han på en blanding af cirkustysk og tegnsprog. Mens hans lastbil holder stille, er der ingen hjælp fra det baltiske bagland. Tekniske problemer er til enhver tid chaufførens problem, siger han.

»Kaput, kein geld. Chef sagt: No no,« lyder forklaringen, mens personbiler og lastbiler drøner forbi på E45 nordpå. Den litauiske Volvo skælver eftertrykkeligt ved hvert vindstød, så man undres over, hvordan man kan holde det ud i længere tid af gangen.

Hotel Nødspor

Alligevel har Dockevicius Antanas altså måttet opholde sig i bilen i fire-fem dage. Han prøvede ellers at lægge sig op i buskene langs motorvejen for at sove, men det var for koldt, forklarer chaufføren, der har kørt lastbil i 34 år - altså stort set siden han fyldte 18.

»Hotel,« siger han og peger på førerhuset med et stort grin. Helt mistet humøret har han altså ikke.

Bugseret væk

Senere på dagen viser det sig også, at hans trængsler foreløbig er forbi. Vejdirektoratet har sendt Falck på opgaven, og efter en del besvær lykkedes det at få den 10 år gamle lastbil væk fra motorvejen, oplyser Preben Nielsen fra Vejdirektoratet Distrikt Syd i Middelfart.

Det viste sig, at manden var på vej til Randers med 24 ton stål. At bilen ikke er blevet fjernet noget før, er der som sådan ikke noget usædvanligt i, selvom den blokerer nødsporet - og det næppe er noget rart sted at opholde sig for chaufføren i så mange dage.

Til fare eller ej

»Man skelner mellem de biler, der er til fare, og dem, der ikke er. Hvis de holder ude over den hvide stribe, så bliver de fjernet med det samme. De andre bliver der gjort noget ved snarest muligt,« forklarer Preben Nielsen.

Myndighederne blev først orienteret om sagen søndag aften, da en dansk chauffør stoppede op for at prøve at hjælpe litaueren - uden held.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.62