Erik Østergaard er navnet på den mand, der skal overtage chefstolen i Dansk Transport og Logistik efter Michael Svane fra februar næste år. Den nye direktør kommer fra et job som divisionsdirektør i Scandlines, hvor han har været ansat i de seneste 14 år.
Efter i alt 27 års erfaring inden for rederibranchen skifter 45-årige Erik Østergaard det våde element ud med asfalten. Men han ser alligevel en del lighedspunkter mellem de to sider af transporterhvervet.
»Man kan jo sige, at uanset om det er landtransport eller i rederibranchen, så er der en del fællesnævnere. Og nu kan jeg en masse fra søsiden, og det håber jeg at kunne tage med som et bindeled til mit nye område. Men det er klart, at i DTL regner jeg med at skulle kigge på transport i et lidt bredere perspektiv,« siger Erik Østergaard selv om sin nye udfordring.
Beskidte negle
I de seneste fem år har han haft ansvar for Scandlines’ rutenetværk i Østersøen, skibs- og havnedrift, indkøb og HR. Oprindeligt er Erik Østergaard uddannet i rederiet Knud I. Larsen og har studeret i blandt andet Lausanne og Chicago. Derudover er han medlem eller formand i en lang række selskaber og foreninger inden for den maritime verden.
»Jeg har en betydelig mængde jord under neglene i forhold til at drive en stor virksomhed med mange mennesker, og jeg glæder mig til at arbejde i en virksomhed som DTL med så mange og forskellige medlemmer,« fortæller Erik Østergaard.
»Der er en masse nye ting, som jeg skal ind i, og når jeg har fundet mig til rette, vil jeg komme med nogle mere konkrete udmeldinger om mit kommende arbejde. Men det bliver spændende, og jeg glæder mig meget,« siger han.
Scenevant
Bestyrelsen i DTL begyndte allerede før sommerferien at sondere terrænet efter en ny direktør, da det stod klart, at Michael Svane fortsætter karrieren i paraplyorganisationen Handel, Transport og Service (HTS), som DTL bliver medlem af fra nytår. Og formand Anker M. Jensen er ikke i tvivl om de kvaliteter, der har fået flaskehalsen til at pege på rederidirektøren.
»Vi har gået efter en markant og stærk person, der er scenevant – både i forhold til at have med folk at gøre generelt, men også i forhold til ministerier, myndigheder og andre organisationer,« siger formanden.
DTL har fået mange ansøgninger til stillingen, og i løbet af de seneste måneder blev feltet snævret ind til tre kandidater, der var med i finalen. Til sidst blev det Erik Østergaard, der blev valgt til at holde fast i organisationens kurs.
Talerør
»Den primære udfordring er at tegne og fastholde en stærk profil af DTL og føre den røde tråd videre, som vi har haft de seneste år – og fortsat være transportbranchens talerør,« siger Anker M. Jensen.
Erik Østergaard fortsætter foreløbig som divisionsdirektør i Scandlines indtil begyndelsen af 2005, hvor DTL samtidig bliver medlem af den nye fælles interesseorganisation, HTS.