Trafikminister Flemming Hansen og hans tyske kollega, Dr. Manfred Stolpe, underskrev i går i Berlin en principaftale om en fast forbindelse over Femern Bælt.
Aftalen har form af en fælles erklæring, der angiver de nærmere rammer for den videre udvikling af forbindelsen.
I erklæringen udtrykker de to trafikministre deres tilfredshed med, at en fast forbindelse over Femern Bælt med tilsluttende jernbaneforbindelse i Danmark og Tyskland af EU er optaget som et prioriteret projekt i de vedtagne retningslinier for udviklingen af den europæiske transportinfrastruktur.
Finansiering som på Storebælt
Der vil i det videre arbejde bl.a. skulle ske en afklaring af, hvordan den faste forbindelse skal finansieres.
Der henvises i erklæringen til de positive erfaringer i Danmark med finansieringen af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund, hvor lånene til byggeriet garanteres af staten. På den baggrund er der enighed om, at en statsgarantimodel bør ligge til grund for det videre arbejde.
Åbner måske i 2015
I den fælles erklæring hedder det, at en skråstagsbro med en firesporet motorvej og to jernbanespor kan være en god teknisk løsning. En sænketunnel kan være et alternativ
”Med underskrivelsen af principaftalen er vi kommet et stort skridt nærmere realiseringen af en fast forbindelse over Femern Bælt. Om alt går vel kan forbindelsen åbne i 2015,” siger Flemming Hansen.