På EUs trafik- og transportministres rådsmøde, der slutter i dag, vil den tyske regering iværksætte en storstilet politisk offensiv for at få begravet det oprindelige forslag om at indføre en fælles reguleringsramme for kørselsforbud i Europa, skriver DTL på sin hjemmeside.
Med 10 nye EU-lande har det pludselig været nødvendigt for Tyskland - som den argeste modstander af fælles regler - at få samlet tilstrækkeligt med tilhængere til, at forslaget kan erklæres helt dødt.
Blokerende mindretal
Senest er det, ifølge DTL, lykkedes tyskerne at få Slovenien og Storbritannien med blandt modstanderne, der nu sammen med de øvrige lande - Tyskland, Frankrig, Østrig og Luxembourg - danner et såkaldt ”blokerende mindretal”. Der skal nemlig et kvalificeret flertal til, før EU-Kommissionens forslag kan stemmes hjem.
Skulle Slovenien vakle på målstregen, forlyder det fra Bruxelles, at Tyskland gør sig store anstrengelser for at hverve lande som Ungarn eller Slovakiet som forbundsfæller.
Vigtigt for tyskerne
»Det er overordentlig vigtigt for tyskerne, at forslaget ikke vedtages, så fremtidens kørselsrestriktioner forbliver en sag for tyskerne selv,« siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.
»Tyskland er parat til at sælge ud af deres holdning i andre sager til de lande, der vil støtte op om modstanden mod fælles regler for kørsels-restriktioner. Tyskerne har tydeligvis gjort det med Storbritannien. De østlande, der vil være med, kan nok også forvente en luns i andre sammenhænge. DTL bifalder ikke de tyske øvelser på gulv i øjeblikket – i og med, at det reviderede forslag, der faldt i december, faktisk var så venligt kun at lade fremtidige kørselsforbud være underkastet en vis fælles regulering. Samtidig indeholder forslaget positive ting som et fælles EU-informationscenter,« siger Morten Lindbo.