DTL og ITD har afsluttet arbejdet med at indsamle erstatningskrav fra de transportvirksomheder, som befandt sig på færgen Stena Nautica den 16. februar 2004, da skibet kolliderede med det polske fragtskib Joanna.
Opgørelsen over det samlede tab løber op i 2,7 millioner kroner, oplyser DTL.
Erstatningskravene er nu blevet overgivet til DTL/ITDs advokat, som skal rejse kravene over for begge involverede rederier.
Begge rederier havde fejl
Søretsforhøret i Göteborgs Tingsret afslørede, at fragtskibet Joannas kaptajn havde hovedparten af skylden for havariet, men at andenstyrmanden på Stena Nautica samtidig lavede navigationsfejl. Han burde have sagnet farten, straks han var klar over Joannas position. Desuden burde andenstyrmanden have drejet til bagbord i den truende situation, hvor Joanna styrede styrbord, og skibene havde kurs mod hinanden.
Begge parter begik derfor fejl efter den svenske anklagers opfattelse. På den baggrund vil DTL/ITD fælles advokat rejse erstatningskravene mod begge rederier.
Brug for forsikring
Foranlediget af sagen undersøger organisationerne, om der kan etableres en forsikringsordning, der dækker vognmændenes tab i tilfælde af havari grosse.
»Det er organisationernes opfattelse, at rederierne er de nærmeste til at stå for en sådan forsikring. Så jeg vil tage sagen op på det næste møde i den internationale transportorganisation IRUs forretningsudvalg,« siger ordførende direktør Michael Svane til DTL’s hjemmeside.