23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Frygt for lukning blev til virkelighed

I sidste uge nedlagde 165 timelønnede medarbejdere på Aabenraa Karosseri arbejdet – og nu er deres frygt for en lukning af busfabrikken desværre gået i opfyldelse.

Til næste år lukker Volvo Busser nemlig fabrikken, og dermed står 200 medarbejdere uden job. I maj i år blev 40 ansatte i produktionen afskediget, da en ordre fra HT ikke blev til noget, men sidste år havde virksomheden et overskud på 4,7 millioner kr.

Volvo Busser begrunder lukningen med et alvorligt dyk i salget af busser, og den formelle beslutning om helt at lukke ned for fabrikken blev taget på et bestyrelsesmøde i mandags, oplyser Volvo.

Præsident varslede ændringer

1. juni i år fik Volvo Busser ny præsident, da Håkan Karlsson tiltrådte i jobbet som øverste chef for en af verdens største buskoncerner.

Ved den lejlighed varslede han over for Lastbil Magasinet ændringer i organisationen. Han mente, at busindustrien skulle sætte mere fokus på effektivitet og udtalte bl.a.:

»Jeg vil arbejde for mere standardisering. I øjeblikket har vi mange produkt-varianter, som bliver bygget i meget små serier – især sammenlignet med den øvrige bilindustri. Vi skal arbejde på at bygge mange varianter, men baseret på endnu færre platforme,« sagde han.

Flyttes til Polen

Og Aabenraa Karosseri hørte i den sammenhæng til de små blandt Volvos verdensomspændende net af busproduktion. Så vidst vides skal den produktion, der hidtil foregik i Danmark, flyttes til Säffle i Sverige, samt til Volvos nye fabrik i Polen.

De sidste busser fra Aabenraa ventes at forlade fabrikken i andet halvår næste år, og dermed lukker også Danmarks sidste busfabrik, idet Vest-Busscar i Silkeborg, der producerede busser for Scania, gik konkurs i februar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web02