Godstransport skal spille sammen
Godstransporten skal effektiviseres i øget åben konkurrence såvel herhjemme som i EU. Det kræver et bedre samspil mellem vej, sø, bane og luft, viser en ny rapport, »Godstransport«, fra økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, trafikminister Flemming Hansen og miljøminister Hans Christian Schmidt.
De tre ministre gør op med traditionen om, at hver enkelt transportform udvikles hver for sig. Der skal i stedet sættes bredt ind med mere åben og fair konkurrence både i Danmark og EU inden for havne, jernbaner, flytrafik og trafikafgifter, mener de.
Ministrene arbejder også for en bedre koordinering mellem kommuners, amters og statens planlægning af transportknudepunkter. Og internationalt er der aktuelt behov for at sikre mere fleksibel og effektiv tilgang til det internationale banenet, når Tyskland fra 2.november indfører vejafgifter for lastbilkørsel.
Vejene belastes
Tendensen er, at godstransporten i stigende grad belaster vejene, og der er især på jernbanen mange barrierer for øget transport. Regeringen vil derfor arbejde for, at kombiterminalerne bedre kan indgå i det åbne danske jernbanemarked, så de kan anvendes af flere jernbanevirksomheder og transportkøbere end i dag, oplyser Trafikministeriet.