Havari-kommission rykker ikke ud
I vinteren 2000 rettede direktør Michael Svane, DTL, en direkte henvendelse til daværende trafikminister Jacob Buksti og foreslog, at en kommende havari-kommission for vejtrafik-ulykker også fik medlemmer, der var eksperter i tunge køretøjer.
Trafikministeren svarede, at der på det tidspunkt ikke umiddelbart var brug for DTL´s ekspertise, men at man ville vende tilbage, hvis det blev aktuelt.
I 2001 blev kommissionen nedsat, men den fungerer i dag mest på overordnet plan, idet den, såvidt Lastbil Magsinet er orienteret, ikke er en egentlig udryknings-kommission, som det kendes fra flybranchen.
Ikke brug for branchefolk
Haveri-kommissionen har vejsektorchef Svend Krarup Nielsen, Vejdirektoratet som formand, og medlemmerne kommer bl.a. fra politiet. Et af medlemmerne er psykolog, der er to bilinspektører, samt en læge.
»Vi måtte selvfølgelig tage til efterretning, at der ikke umiddelbart var brug for folk fra vognmandsbranchen i kommissionen,« siger direktør Michael Svane, DTL, der dog senest holdt møde med nogle af medlemmerne af kommissionen før sommerferien.
Ikke ældre chauffører
Efter den alvorlige ulykke i juli med 9 dræbte var flere politikere på banen med forslag om, at 18 år måske er en for ung alder til overhovedet at kunne køre forsvarligt med et stort vogntog.
Men Michael Svane mener ikke umiddelbart, at der er behov for at sætte aldersgrænsen op.
»Det handler om bedre uddannelse. For fastsættes der en højere aldersgrænse, må de unge jo vælge et andet fag, og det vil gå ud over hele vognmands-branchen. Det er jo ofte i den alder, man vælger erhverv, og de unge skal have mulighed for at blive lastbilchauffører, hvis det er det, de vil,« siger Michael Svane til Lastbil Magasinet
Formand: Bedre uddannelse
Formanden for DTL, Anker M. Jensen, slog i en pressemeddelelse efter ulykken fast, at der behov for en bedre kørekortuddannelse.
Allerede ved DTL´s generalforsamling i foråret foreslog han, at kvalifikationerne til at opnå stort kørekort skulle skærpes.
»Mange har kun den nødvendige, lovpligtige uddannelse. Det gør det svært at leve op til det store ansvar, der trafiksikkerhedsmæssigt - og også økonomisk - følger med at køre et almindeligt vogntog på 48 tons eller et blokvognstog på flere hundrede tons,« siger han.
Den nyinkøbte lastbilsimulator kunne også være en mulighed i kørekort-undervisningen. Her kan unge kandidater til det store kørekort træne alle mulige situationer, før de slippes løs på landevejene.
Havari-kommissionen for vejtrafikulykker har i øjeblikket en årlig bevilling 2,5 milioner kroner, hvilket er en halv million kr. mindre end under den tidligere regering.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra formanden for havarikommisionen for vejtrafik, Svend Krarup Nielsen, Vejdirektoratet.
Læs også: Lægfolk bør være med i havari-kommission