Usikkerhed om Femern-forbindelse
»En fast forbindelse over Femer Bælt vil både tidsmæssigt og økonomisk indebære store fordele for dansk erhvervsliv. Derfor må den danske regering træde i karakter og stå fast på kravet om, at forbindelsen realiseres. Der må ikke rystes på hånden, selv om tyskerne tilsyneladende er ved at blive skeptiske i forhold til finansieringen,« siger ordførende direktør Michael Svane, DTL, på DTL´s hjemmeside.
Baggrunden for udtalelsen er forlydender om, at tyskerne ønsker projektet skrinlagt. Begrundelsen er, at de finder, at finansieringen er for dyr i forhold til trafikmængden, og at pengene kan anvendes bedre ved at udbygge forbindelserne mod øst - bl.a. broer over floden Oder.
Penge fra EU
Projektet til 32 mia. kr. er netop sat på EU's liste som nr. 14 over de højtprioriterede infrastruktur-projekter, der anbefales gennemført i perioden fra EU's udvidelse i 2004 til 2020. Det betyder, at forbindelsen kan opnå EU-støtte på mellem 10 og 20 procent af anlægsprisen.
»DTL er særdeles tilfreds med trafikminister Flemming Hansens udmelding om, at det i denne sag er nødvendigt at tænke langsigtet, og at politikerne vil svigte, hvis de ikke træffer en beslutning om bygning af Femern-forbindelsen nu,« siger Michael Svane.