23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Dansk trafikminister så på tysk afgiftssystem

”Det tyske vejafgiftssystem vil få stor betydning for de fremtidige transportvilkår i Europa – herunder ikke mindst for de danske vognmænd og virksomheder. Det er afgørende, at dansk erhvervsliv ikke stilles ringere end erhvervslivet i de øvrige lande i den europæiske union.

Danske vognmænd skal have ordentlige og fair vilkår i den europæiske konkurrenceD.

Jeg lægger afgørende vægt på, at systemet, når det tages i brug, ikke giver anledning til forskelsbehandling mellem vognmænd fra de forskellige europæiske lande.”

Det sagde trafikminister Flemming Hansen efter han i går havde været på demonstrationsbesøg hos det tyske firma Toll Collect i Köln, der har ansvaret for udviklingen og implementeringen af det tyske kørselsafgiftssystem.

Milliard-indtægt

Den tyske vejafgift, Mauten, indføres fra den 31. august i år for de tunge køretøjer på motorvejene. Indførelsen af de tyske vejafgifter vil omfatte køretøjer på over 12 ton og bliver det første system af sin art i Europa.

Den tyske stat forventer en indtægt svarende til ca. 25 mia. danske kroner årligt som følge af indførelsen af vejafgiftssystemet.

Trafikministeriet i Danmark har i efteråret 2002 igangsat et større analysearbejde om konsekvenserne for bl.a. det danske transporterhverv ved indførelse af de tyske vejafgifter. Resultaterne af Trafikministeriets analysearbejde forventes offentliggjort i anden halvdel af 2003.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094