Selv om beskæftigelsen op gennem 90' erne generelt er steget, og selv om 80 pct. af den danske eksport udgår fra Vestdanmark, har Padborg oplevet et fald i beskæftigelsen i transportsektoren.
Det var nogle af de kendsgerninger, der blev præsenteret ved transportkonferencen »Vilje og fokus skaber vækst« i Padborg International Transportcenter, i sidste uge.
»Fra 1993 til 2001 er den samlede beskæftigelse i transport-erhvervet faldet med 800 arbejdspladser. Men det er en naturlig følge af de fusioner, der er foregået i perioden, samt den internationalisering, der er sket,« mente udviklingsdirektør Lars Dagnæs, Institut for Transportstudier, der i samarbejde med Padborg Udviklingscenter har lavet rapporten.
Flere og flere ældre
Mest opsigtsvækkende i job-tallene er, at faldet i beskæftigelsen har medført en dramatisk ændring i alderen på dem, der arbejder i transportbranchen. De bliver simpelthen ældre og ældre.
Antallet af unge mellem 15 og 24 år i transporterhvervet i grænsebyen er nemlig halveret i perioden, mens antallet af ansatte i aldersgruppen 26-39 er faldet med 30 pct. Til gengæld er der blevet flere ansatte i gruppen over de 40 år.
»Det er en udfordring, for det er en skæv aldersfordeling. Vi ved også, at der fortsat vil ske et fald i beskæftigelsen, det er en tendens vi også ser ske i resten af Danmark – som følge af den øgede internationalisering,« sagde Lars Dagnæs.
Styrkerne
Rapporten konkluderer bl.a., at ingen andre danske transport-logistikcentre, som Padborg benævnes i rapporten, kan matche byen. Den er bl.a. førende i Centraleuropa inden for partload ferskvarer.
Desuden er stort set alle de vigtigste firmaer på det nordeuropæiske marked for stykgods repræsenteret i Padborg.
Der er stor kapacitet i frysehusene, og service-niveauet for vognmænd er højt, ligesom chauffører har gode tilbud i form af cateterialer, overnatningsmuligheder, osv.
Så alt i alt konkluderer rapporten, at Padborg står godt rustet på fremtidens transportmarked.