23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Partikelfiltre bliver rasende dyre

Der hersker enorm usikkerhed om, hvad de meget omtalte partikelfiltre koster i indkøb og i driftsomkostninger – og om det overhovedet kan betale sig at indføre dem for alle typer lastbiler, indtil nye EU-regler for nye lastbiler træder i kraft i 2006

Myndighederne siger omkring 40.000 kr. for et filter, mens der i følge beregninger fra DTL er tale om en helt anden pris, nemlig fra 48.000 kr. og helt op til 140.000 kr. – afhængig af lastbilens alder og generelle stand.

Det fremgik af Godskonferencen 2003, hvor alle foredragsholdere grundlæggende var enige om, at partikel-filtre er en god ide, mens der var stor uenighed om de økonomiske konsekvenser for transport-erhvervet.

Sparer 1200 liv

Det anses for bevist, at indførelse af partikelfiltre årligt kan spare ca. 1200 dødsfald.

Det fremgik af konferencen, at der hovedsagelig er tale om ældre mennesker - fra 75 år og opefter.

Men så hører enigheden også op. Cheføkonom Ove Holm, DTL:

"Vi har ca. 50.000 lastbiler og 10.000 busser i Danmark. 20 pct. af dem er 12 år eller ældre, og hele 40 pct. er otte år eller ældre. Det bliver dyrt at eftermontere filtrene, og hvad med de 6000 eksport-vogntog? Giver det overhovedet mening at montere filtre på disse køretøjer, der jo ikke kører rundt og forurener i byerne, men er ude på landevejene," spurgte Ove Holm.

Gode resultater i Odense

Fra salen lød der kritik af DTL´s opsummering af generne ved filtre. Og der blev spurgt, om det ikke også var DTL´s ansvar at spare menneskeliv, når det nu er lastbilerne, der er synderne?

"Selvfølgelig er det også i vores interesse, vi må blot se på, hvad der giver mening," sagde Ove Holm.

På konferencen blev også fremlagt resultater fra et storstilet forsøg i Odense, hvor der indgik 120 kommunale køretøjer.

Her viste det sig, at der for køretøjer i god stand og som kører meget, var særdeles gode resultater med partikelfiltre, mens det ikke kan anbefales til diesel-biler i dårlig stand, eller som kører meget i tomgang.

Du kan læse mere om partikel-filtre i næste uge

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web02