23948sdkhjf

Frank Segall: Reglerne skal forenkles

Formanden for DTL`s ERFA gruppe KRAN-BLOK, Frank Segall, Esbjerg mener, det vil være et skridt i den rigtige retning med en regelforenkling for tunge, lange og brede transporter. En ide kan også være bedre uddannelse af chaufførerne.

Sidste uges kran- og blokvognskontrol i Sønderjylland med det noget beskæmmende resultat for branchen, får formand Frank Segall, ERFA gruppen KRAN-BLOK i DTL regi til at pointere, at gruppen for et års tid siden sendte Færdselsstyrelsen et forslag, som skal gøre tingene nemmere for alle parter.

Forslaget til den nye bekendtgørelse indeholder ifølge formanden en sammenskrivning af blokvognsbekendtgørelsen og bekendtgørelsen vedrørende overdimensionerede transporter. Samt nogle tilføjelser med ønsker fra gruppen.

"Og vi har også sat krav på, hvornår der under transporterne skal benyttes ledsagebiler," fortæller Frank Segall.

Han gør opmærksom på, at forslaget er et debatoplæg, hvor man gerne vil sidde med Færdselsstyrelsen på den anden side af bordet for at diskutere tingene, Men indtil nu har styrelsen ikke inviteret til debat.

Måske ekstra uddannelse

Formanden fra Esbjerg påpeger, at resultatet fra kontrollen kan være en løftestang til at få sat et eller andet i gang oveni en eventuel regelændring.

"Det vil være et godt grundlag for at få uddannelser til folk, der beskæftiger sig med tunge transporter, ligesom det er tilfældet med farligt gods chauffører," siger Frank Segall.

Han kan godt frygte, at enden ellers kan blive, at branchen fra myndighedernes side stilles over for begrænsende krav, hvis politiet ved fremtidige kontroller kan levere lige så dårlige tal som dem, der kom på bordet i sidste uge.

Meget kompliceret

Bekendtgørelserne for de tunge, lange og brede transporter er drøj, teknisk læsning. Derfor har DTL også støttet op om ERFA gruppens ønske om enklere regler.

"Når tingene er så komplicerede teknisk set, så er det svært at lave regler, som alle forstår. Derfor er det en god ide at forenkle tingene og gøre dem mere klare," mener vicedirektør Morten Lindbo, DTL. Han sad også med ved bordet, mens KRAN-BLOK gruppen arbejdede på sit forslag.

En af de ting, som gør tingene ekstra komplicerede for kran-blokvognsfolket, er det faktum, at når én politikreds udsteder en tilladelse, så kan den godt blive underkendt i den næste.

"Vi har korresponderet med Rigspolitichefen om problemet. ERFA gruppens forslag er nemlig en mere central styring af tilladelserne. Det tror jeg også, myndighederne vil arbejde videre med," siger Morten Lindbo.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141