23948sdkhjf

Rystende forhold ved kran- og blokvognstransporter

Vicepolitikommissær Carl Peter Frederiksen er beskæmmet over, hvad han og hans tropper oplevede under fire dages kontrol af de helt tunge køretøjer.

”Det her ser meget, meget lidt godt ud. Havde det været ludobrikker, var de slået hjem alle sammen. Det skal gerne være landets mest ypperste transporter, og så er det beskæmmende at opleve, hvor lidt styr, der er på tingene,” pointerer vicepolitikommissær Carl Peter Frederiksen, Færdselspolitiets Centralafdeling København.

I fire travle dage fra tirsdag til fredag i sidste uge var op mod 13 færdselsbetjente og to bilassistenter på arbejde nær grænsen i både nord- og sydgående retning. Og det blev til mange rapporter i forhold til, hvad der plejer at være under almindelige tungvognskontroller.

Under grænseaktionen koncentrerede betjentene sig hovedsageligt om kran- og blokvognstransporter med møllevinger. 374 køretøjer blev stoppet og 162 rapporter skrevet. De indeholdt 216 forseelser.

Bytter nummerplader

”Transporterne kommer uden papirer, og de bytter om på nummerpladerne og stiller med materiel, som ikke er godkendt, og ulovlige sammenkoblinger. Det kan de simpelthen ikke være bekendt over for samfundet,” mener vicepolitikommissæren.

Seks vindmølletransporter mistede på stedet pladerne og køreforbuddene stod i kø. Det samme gjorde mobilkraner fra vognmænd for at læsse godset om.

”Vi har skrevet utroligt mange sager i forhold til ved normale kontroller, og nu er det slut for denne gang, men jeg kan love, at vi kommer igen inden længe,” slår politikommissæren fast.

Han gætter på, at cirka 20 procent af de stoppede var udlændinge. Kontrollen var koncentreret mest om den sydgående trafik.

Ikke meget bedre

Det var ikke alene de store, tunge blokvognstransporter, som gjorde sig bemærket med ulovligheder.

”Vi har også haft masser af følgebiler, hvor chaufføren kun havde kørekort til personbil. Han skal have forvogn/hænger kort,” siger Carl Peter Frederiksen.

Efter oplevelsen har de involverede parter i kontrollen, som også tæller Grænsepolitiet, givet hinanden håndslag på sammen med fem til seks udstedelsessteder for transporttilladelser, at de i fremtiden vil udforme tilladelserne efter samme retningslinjer.

Uvidenhed

Carl Peter Frederiksen er forbavset over, hvor lidt manden bag rattet egentlig ved om, hvad det er, han har med at gøre.

”Det er beskæmmende, hvor lidt viden chaufførerne har om, hvad de kører med, men de tager det stille og roligt, når vi stopper dem. Til gengæld er der nogle vognmænd, som hidser sig en del op, og vi har været hele registeret af dårlige undskyldninger igennem,” fortæller vicepolitikommissæren.

Vognmændene har blandt andet påpeget, at det er umuligt at styre alle de blokvogne, de har, og at det er en travl tid.

Viste storsind

Carl Peter Frederiksen har ingen forståelse for den side af sagen.

”Og vi var large. Efter vi fjernede nummerpladerne, har vi i mange tilfælde tilladt, at køretøjet er kørt til syn på prøveskilte, og så har vi udleveret nummerpladerne igen, når chaufføren kom tilbage. Hvis bilen bliver forsynet med nye nummerplader, så skal køretøjet have en ny, tysk blokvognstilladelse. Den koster 800 D-mark,” påpeger han.

Kontrollen i tal

Bremsefejl: 2. 1 lastbil og 1 påhængsvogn.

Tekniske mangler i øvrigt: 21. 15 lastbiler, 1 påhængsvogn, 2 sættevogne og 3 blokvogn.

Sammenkobling ulovlig: 1 vogntog og 4 blokvogne.

Dimensioner: 4 lastbiler, 1 påhængsvogn, 12 sættevogne, 13 vogntog og 11 blokvogne.

Overlæs/akseltryk: 3 lastbiler.

Køretilladelser ikke erhvervet: 15 blokvogne.

Køretilladelser ikke medbragt: 3 lastbiler og 3 blokvogne.

Attester ikke medbragt: 1 lastbil og 6 blokvogne.

Køre-/hviletid: 31 lastbiler.

Fejl ved kontrolapparat: 17 lastbiler.

Hastighedsovertrædelse: 2 lastbiler og 4 blokvogne.

Andet: 27 lastbiler, 2 påhængsvogne, 1 sættevogn, 1 vogntog og 31 blokvogne.

Nummerplader inddraget: 6 blokvogne.

Køreforbud: 12 lastbiler, 2 påhængsvogne, 8 sættevogn, 11 vogntog og 26 blokvogne.

Synsindkaldelse: 1 påhængsvogn og 3 blokvogne.

Læs også: ”Kontrol bliver et varmt emne” og ”Michael Svane: Helt utilfredsstillende.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064