23948sdkhjf

Fornuftig skiltning er mulig

Mens myndighederne her i landet tilsyneladende har svært ved at skilte, når der er divergerende hastigheder for køretøjer, så kan man i andre lande godt finde ud af det.

I går efterlyste talsmanden for IA Gruppen, Ole Prüsse, at skiltningen bliver mere klar, for eksempel på de store ringveje i danske byer, hvor hastigheden på skiltet anviser 70 km/t.

De 70 km/t gælder så alene for mindre køretøjer, mens lastbiler og personvogne med påhængsvogne max. må køre 50 km/t.

Ole Prüsse forklarer, at i andre lande kan myndighederne godt finde ud af via skiltning at angive de forskellige hastigheder. Eksemplet på fotoet her på siden er hentet i Frankrig.

Hvad med udlændinge?

Selv om folk her i landet har pligt til at kende færdselsreglerne, mener Ole Prüsse, at samfundet har oplysningspligt over for borgerne.

Samtidig finder han, at det kan være vanskeligt, for eksempel for en fransk lastbilchauffør, som kommer ind på ringvejene ved Århus, at vide, at han rent faktisk kun må køre 50 km/t, når skiltene viser 70 km/t.

Ikke mindst efter Schengen-aftalen trådte i kraft, fordi den udenlandske chauffør ikke længere har mulighed for at spørge til hastighedsgrænserne, når han kører ind i Danmark.

Det er vejafmærknings-bekendtgørelserne og færdselsloven, som angiver skiltningen i Danmark. Lastbil Magasinet vil undersøge, om der eventuelt er vilje til at afmærke tydeligere.

Det er Vejdirektoratet, som driver de statslige veje, mens det er amter og kommuner, der står for ringveje og andre veje inden for byskiltet, og det er hovedsageligt der, chauffører render ind i problemet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101