23948sdkhjf

Tysk chauffør slap billigt fra højresvingsulykke

Da en tysk lastbilchauffør påkørte en cyklist under højresving, kostede det 200 D-mark til statskassen. Hvis en dansk chauffør svinger til højre og bare er til ulempe for en tohjulet medtrafikkant, koster det 1.000 kroner.

15. oktober påkørte en tysk eksportchauffør en 70-årig kvinde. Kvinden kom cyklende på Gåbensevej, da hun blev ramt af lastvognstoget, som skulle dreje til højre ad Nordre Ringvej i Nykøbing Falster.

Cyklisten måtte en tur på skadestuen, hvor lægerne konstaterede, at hun slap med lettere kvæstelser. Den tyske chauffør forklarede til politiet, at han havde overset kvinden. Efter at have afregnet en bøde på 200 D-mark til den danske statskasse, kunne tyskeren fortsætte turen.

Uheldet blev beskrevet i Lolland-Falsters Folketidende 16. oktober i år, og det er chauffør Bent Hansen, Eskilstrup, som har sendt notitsen til Lastbil Magasinet.

Han er alt andet end tilfreds med, at den udenlandske chauffør slap så billigt.

Forskelsbehandling

"Det er forskelsbehandling, der vil noget. Hvad ville der være sket, hvis det var en dansk chauffør? Det kan jeg godt fortælle. Det koster en bøde på 2.500 kroner og en betinget frakendelse af kørekortet med en prøvetid på tre år. Jeg ved det, fordi jeg selv har prøvet det," fortæller Bent Hansen.

For nogle år siden kørte han en aften klokken 23 i Næstved. I et kryds, hvor han skulle svinge til højre, holdt chaufføren tilbage for en fodgænger, inden han drejede.

Da Bent Hansen svingede, kom der en kvindelig cyklist, som kørte ind i forhjulet på forvognen, og ved ulykken blev hun trukket med rundt af hjulet.

"Hun slap utroligt heldig fra uheldet. Hun brækkede kun nogle ribben, og jeg hørte, at hun fortalte falckredderne, at hun havde øget farten, fordi hun troede, at hun kunne nå over, inden jeg drejede," forklarer chaufføren.

En bøde forude

Da Bent Hansen havde afgivet forklaring, og politiet havde lavet en rekonstruktion af ulykken, fortalte en af betjente, at chaufføren efter omstændighederne højst kunne se frem til en bøde. Det gik dog anderledes, for sagen endte i Byretten et år senere.

"Her fortalte den kvindelige anklager om de store uhyggelige lastbiler, som kun er på vejen for at køre folk ned, så det endte med, at jeg fik en bøde på 2.500 kroner og en betinget frakendelse af kørekortet i tre år," siger Bent Hansen.

Ingen vidner

Under retsmødet var der ikke indkaldt vidner, og da chaufførens arbejdsgiver så dommens præmisser, tilbød han Bent Hansen at betale for en ny forsvarer, så sagen blev anket til Landsretten.

Et år senere stod chaufføren igen over for en dommer. Denne gang var vidnerne indkaldt.

"Men hvad kunne redderne og politifolkene huske to år efter uheldet? Ingenting, så thi kendes for ret, dommen blev stadfæstet," siger han.

Billigt sluppet

Udover Bent Hansens erfaringer må det siges, at den tyske eksportchauffør med en bøde på 200 D-mark slap billigt fra påkørslen af den ældre kvinde i Nykøbing F.

Det koster nemlig 1.000 kroner alene at være til ulempe for bløde trafikanter ved et højresving. Det vil sige, hvis politiet passerer stedet, når et køretøj drejer til højre, og det skønnes, at manøvren er til gene for en cyklist, så vanker der en bøde på 1.000 kroner - også selv om der ikke sker person- eller materiel skade.

Frakendelse forude

Rammer chaufføren derimod fru Hansen, stiller tingene sig ganske anderledes. I det mindste, hvis manden bag rattet er dansk.

Det er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde, men en betinget frakendelse er meget nærliggende, og ifølge Lastbil Magasinets oplysninger læner føreren af køretøjet sig i dag voldsomt op ad en ubetinget frakendelse, oplyser en kilde ved Rigspolitiet.

Kilden forklarer samtidig, at bødens størrelse også afhænger af omstændighederne ved ulykken, men den bliver i tusinde kroners klassen.

Se jer for!

I øvrigt mener politimanden så, at der er god grund til at indskærpe over for cyklister, at de også tænker sig om.

"Det undrer mig nemlig, at ved langt de fleste højresvingsulykker med lastbiler, så rammes cyklisten for det meste af det bagerste hjul. Det vil sige, at så har der passeret 10 til 15 meter køretøj. Cyklister skal også være opmærksomme på, at holder bilen på skrå, så har chaufføren svært ved at se dem i spejlet, og han har ingen mulighed for at se ud ad vinduet i passagersiden," mener kilden.

Læs desuden dagens anden artikel: "Ole Prüsse kommenterer forskelsbehandling."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109