23948sdkhjf

Hollandsk chauffør var helt på udebane

Det tog sin tid, inden det under en tungvognskontrol gik op for den udenlandske chauffør, hvordan en EU tilladelse egentlig ser ud. Da havde han betalt bøden på 4.000 kroner for ikke at medbringe tilladelsen.

Klokken 9.30 torsdag stoppede Færdselspolitiet på havnen i Helsingør en ung hollandsk chauffør. Klokken 13 var han klar til at forlade stedet igen, godt forfrossen.

I den mellemliggende tid havde han frekventeret en dankortautomat to gange for at skaffe de 4.000 kroner til at betale bøden med for ikke at medbringe sin EU tilladelse.

Første tur til automaten var uden resultat, fordi han havde medbragt det forkerte kort.

Det var først, da den meget unge chauffør faldt i snak med en mere erfaren landsmand, at han blev klar over tilladelsens udseende. Så gik det op for ham, at sådan én havde han da i bilen. Derfor fik han sine penge retur.

"Det var den unge chaufførs første tur uden for Holland. Han havde set tilladelsen, men vidste ikke, at det var den. Så det var først, da han snakkede med en anden hollænder, at det gik op for ham, at han havde den i bilen alligevel," siger vicepolitikommissær Per Brandstrup, Færdselspolitiet Hørsholm.

Ikke den eneste

Ifølge vicepolitikommissær gjorde især de udenlandske chauffører sig bemærket under tungvognskontrollen onsdag og torsdag på havnen i Helsingør.

Per Brandstrup stod i spidsen for kontrollen, som fandt sted som led i kursusrækken for færdselsbetjente fra hele landet.

Kurset blev indledt tirsdag med én dags teoretisk undervisning, mens praktikken altså var henlagt til statshavnen onsdag og torsdag, hvor bilerne til og fra færgen Helsingør – Helsingborg blev kigget efter i sømmene.

I løbet af de to dage var i alt 19 betjente i arbejdstøjet, og der blev optaget 48 rapporter fordelt med 18 første dag og 30 den næste.

En meget kort visit

Frem og tilbage er som bekendt lige langt.

Det kan to svenske chauffører skrive under på. Da de onsdag ankom til Helsingør, viste det sig nemlig, at højden var oppe på 4,10 meter.

Da de ikke på stedet kunne komme ned på de accepterede fire meter, måtte de returnere til hjemlandet med næste færge.

Til deres held kunne de så vende om. Værre så det ud for de spanske chauffører, som stillede uden én klink på lommen, men med overtrædelser af køre-hviletiden på skiven.

Speditøren betalte

Der var to chauffører på hver af de to spanske biler, som blev stoppet.

"De første skulle af med 1.000 kroner og de næste 2.000 kroner. De kørte for samme, danske speditør, som indvilligede i at betale for dem. Det hastede ikke så meget, for de skulle have holdt deres hvil, inden de måtte køre videre," påpeger Per Brandstrup.

Han mener i øvrigt, at man i Spanien tager lidt lettere på tingene. Chaufførerne kunne nemlig ikke helt forstå, at der skulle afregnes ved kasse ét. Reelt var der nemlig et otte timers hvil på skiven, men det var holdt i køjen, mens den anden chauffør sad ved rattet og fortsatte turen.

Tilsyneladende er det så accepteret i hjemlandet.

Lidt af hvert

De 48 rapporter dækker over lidt af hvert.

Blandt andet også en container, som ikke var fastgjort, men den var til gengæld fyldt med affaldsbatterier på vej til Sverige og en svensk bus, hvor man ikke var i besiddelse af en tilladelse.

22 chauffører havde overtrådt køre-hviletiden. Af dem var ti udlændinge. Det blev uddelt otte køreforbud.

Et enkelt køretøj stillede med ikke godkendt udstyr.

Ud over de to svenske køretøjer, som var for høje, var der et par andre dimensionsfejl.

Endelig var der otte hastighedsovertrædelser efter skiven, og et par buschauffører medbragte ikke de krævede attester.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063