23948sdkhjf

Ønskes: Et transportministerium

Udover en række erhvervs- og transportpolitiske krav stilet til den kommende regering, vil DTL allerhelst have en transportminister til at varetage erhvervets interesser.

Længe inden julemanden er klædt på til julegavesæsonen, har DTL udfærdiget sin ønskeliste. Den sendes ganske vist ikke til Grønland, men til den kommende regering på Christiansborg.

"Helt overordnet ligger vort ønske om at få en transportminister, som kan varetage erhvervets interesser," siger ordførende direktør Michael Svane, DTL.

Direktøren mener, at det er på tide, at politikerne og ikke mindst den nye regering anerkender transporterhvervets samfundsmæssige betydning.

"Et velfungerende transporterhverv er nemlig afgørende for det øvrige erhvervslivs konkurrenceevne," mener Michael Svane.

Bedre vilkår

Så snart de nyudnævnte ministre får sat sig på taburetterne på Christiansborg, står DTL, som nævnt på hjemmesiden i går, klar med en række andre ønsker til trafik- og erhvervsministeren.

"Vi vil have et skatte- og afgiftsstop. Transporterhvervet kan og skal ikke bære flere afgifter. Ikke mindst, nu hvor man snakker roadpricing," påpeger direktøren.

Som udgangspunkt vil DTL derfor opfordre til, at der i EU bliver ensartede afgifter på brændstof og vejbenyttelsesafgift.

"Vi ønsker også stramningerne i indbetalingen af moms og A-skat ophævet og ført tilbage til de tidligere frister. Ændringen er nemlig en likviditetsmæssig belastning, hvor momsen skal betales på et tidspunkt, hvor pengene ikke er indbetalt fra virksomhedernes kunder," pointerer direktøren.

Kø af opfordringer

Michael Svane opfordrer også den kommende regering til at gøre op med finanslovsforslaget fra den afgående regering, så selvstændiges statslige forsikringsordninger for syge- og dagpenge bevares.

Desuden vil DTL have fri konkurrence ved håndteringen af erhvervsaffald. DTL har ført sager på området i forbindelse med opkrævning af gebyrer og videregivelse af kundekartoteket. Det kan ske, fordi vognmanden har pligt til over for det offentlige at indberette, hvem han håndterer erhvervsaffald for.

"Det er set, at oplysningerne ender i de forkerte hænder, og at for eksempel fælleskommunale forbrændingsanstalter går på jagt i kartoteket. Så de forhold må være en sag for den nye regering," mener direktøren.

Noget at tage fat på

DTL vil også opfordre Anders Fogh Rasmussen og hans nyvalgte fæller på Christiansborg til at sørge for, at de 50 millioner kroner til EURO 3 motorer kommer til udbetaling snarest. P.t. ligger sagen til behandling ved EU-kommissionen.

Endelig har Michael Svane to påtrængende ønsker: Medvirkeansvar til alle led i transporten og effektiv kontrol med tilladelsessystemet.

"Vi skal blandt andet også have gjort op med det stedlige politis aversion mod at efterforske ulovlige forhold, og så skal vi have undersøgt mulighederne for at samkøre registrene i Færdselsstyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og hos politiet. Så er der desuden den gamle sang om politiets statistikker. Dem ønsker vi mere nuancerede, så vi i erhvervet kan se, hvor det er, vi eventuel skal sætte ind," fastslår Michael Svane.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11