23948sdkhjf

Snart dom i stor køre-hviletidssag

Dømmes eller frifindes de 14 buschauffører fra Aalborg området? Svaret er parat om to uger. På grund af materialets omfang og de mange tiltalte i køre-hviletidssagen, skal dommer Poul Erik Nielsen, Aalborg have betænkningstid, inden stregen kan trækkes.

29. november falder Byrettens dom i sagen mod de 14 Combus chauffører fra Aalborg.

Det var dommer Poul Erik Nielsens slutbemærkning, da Retten i Aalborg i går for anden gang behandlede sagen.

Dømmes chaufførerne efter anklager Lotte Nielsens påstand, kan de tiltalte se frem til bøder i størrelsesordenen 1.200 kroner til 4.000 kroner.

Bødestørrelsen er for den enkelte afhængig af, hvor mange gange chaufføren i en periode fra september 1999 til februar 2000 sad bag rattet i ekspresbus 970 X to gange tur – retur mellem Aalborg og Thisted.

Hver arbejdsdag skal ifølge anklageren koste 400 kroner.

Ikke tid til pauser

22. maj blev sagen første gang behandlet i Retten.

Dengang bestemme dommeren, at den skulle udsættes, til der forelå en udtalelse fra Færdselsstyrelsen.

I går støttede Lotte Nielsen sig til dels til styrelsens redegørelse og dels til den køreplan og arbejdsplan på rute 970 X, som Combus i sin tid afleverede som bevismateriale.

Arbejdsdagen for chaufførerne begyndte klokken 12 fra Aalborg og sluttede klokken 19.40 i Aalborg. Da var der kørt to dobbeltture. Sagens kerne er, at der på ruten ikke var tid til at afholde hverken 45 minutters pause efter fire en halv times kørsel – eller tre gange 15 minutters hvil på turene.

”Køreplanen skal afspejle arbejdsplanen, det er ikke tilfældet. I arbejdsplanen fremstod det som om pauserne blev overholdt. Det er så ikke tilfældet ifølge køreplanen,” påpegede Lotte Nielsen.

Understøttet af styrelsen

Under retsmødet læste Lotte Nielsen redegørelsen fra Færdselsstyrelsen op:

”Arbejdsplanene var udformet, så det fremstod som om, køre-hviletidsbestemmelserne blev overholdt, mens overholdelse af den gældende køreplan ikke tillod dette, hvilket er lagt til grund ved sigtelse og tiltalerejsning.

Samstemmende er det Færdselsstyrelsens opfattelse, at ingen af de afgivne forklaringer, eller det fremkomne materiale i øvrigt, ændrer på karakteren af de konstaterede forseelser.”

Samtidig påpegede anklageren, at netop det faktum, at Combus var fritaget fra at bruge kontrolapparat på X ruten kræver, at der skal være sammenfald mellem arbejds- og køreplan.

”Afbrydelser i kørslen skal fremgå af arbejdstidsplanen, og køreplanerne skal afspejle arbejdstidsplanene. Det er et afgørende punkt i sagen, fordi det er ud fra det, at man kan se, om køre-hviletidsbestemmelserne bliver overhold,” fastslog Lotte Nielsen.

Henviste til EU dom

Anklageren fremlagde desuden i Retten en EU dom, som var en fortolkning af reglerne på området.

”I dommen henvises der til, at køreplan og arbejdsplan kan gå i stedet for kontrolapparatet ved rutekørsel. Overensstemmelsen skal ifølge dommen sikre, at tingene kan kontrolleres,” sagde Lotte Nielsen.

På grund af uoverensstemmelsen i de to planer påstod anklageren de tiltalte dømt. Hun lagde samtidig til grund, at Combus havde vedkendt sig det objektive ansvar i forseelserne ved at betale en bøde på 99.000 kroner.

Påstod frifindelse

De tre forsvarere, som hver især repræsenterede én eller flere af de tiltalte, påstod frifindelse for klienterne.

”Jeg fastholder mine klienters uskyld. Det var arbejdsgiverens valg at undlade kontrolapparatet, og det var ham, der udfærdigede arbejds- og køreplan. At arbejdsgiverens beslutning afstedkommer problemer for chaufførerne kommer ikke sagen ved. De har erkendt tidligere, at der er forskel mellem køre- og arbejdsplan. Men de har også forklaret, at der var flere pauser end det fremgår af køreplanen, og at bussen nåede fem til ni minutter tidligere frem til endestationerne end det fremgår af køreplanen,” forklarede advokat Claus Hangshøj, som repræsenterer flere af chaufførerne.

Drejer sig om få minutter

Efter lidt udregning på chaufførernes oplysninger mente advokaten kun, at der i værste fald er tale om få minutters overtrædelser af køretiden.

”Jeg mener heller ikke, at anklageren har godtgjort, at chaufførerne har udført arbejde mellem arbejdsdagens to dobbeltture, og på den baggrund er der heller ikke ført bevis for overtrædelserne,” fastslog Claus Hangshøj.

Lotte Nielsen havde dog forinden fremlagt en arbejdsplan, hvoraf det fremgik, at chaufførens perrontid, hvor han skulle være til stede i bussen for at rydde op og billettere, var ti minutter før afgang.

Et R i arbejdsplanen betød nemlig, at Combus forventede, at tiden blev brugt til rengøring og oprydning i bussen.

Det skal i øvrigt påpeges, at Combus ændrede chaufførernes arbejdsplan, efter at sagen blev rejst, så den enkelte chauffør kun kørte én enkelt dobbelttur på ruten.

Fik tilslutning

De øvrige to forsvarere tilsluttede sig Claus Hangshøjs påstand med de tilføjelser, at dommeren må dømme ud fra den faktiske kørsel, og efter chaufførernes forklaringer er der ingenting, der beviser, at der er tale om overtrædelser. Samt at sagen aldrig burde være rejst, da Combus påfølgende ændrede køreplanen.

Lastbil Magasinet vender tilbage til sagen, når dommen er afsagt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064