23948sdkhjf

Kørte ulovligt i månedsvis uden at vide det

Vognmand Harry Blæsbjerg kørte, uden at vide det, ulovligt rundt i flere måneder, fordi papirarbejdet og synet ikke var i orden, efter hans Scania var blevet ændret fra 2-akslet til 3-akslet. Havde politiet opdaget forandringen ved en kontrol, var der bud efter pladerne.

Dagen inden Harry Blæsbjerg, Hodsager ved Aulum, 20. september i år fik sin Scania 143 synet, ringede den lokale landbetjent og truede med at hente pladerne.

Da havde vognmanden kørt rundt i flere måneder uden at vide, at han rent faktisk kørte så ulovligt, at politiet til enhver tid kunne inddrage pladerne, hvis etaten ved en rutinekontrol opdagede, at køretøjet efter en ombygning manglede både syn og en ny typegodkendelse.

Nu vil Harry Blæsbjerg gerne gøre sine kolleger opmærksomme på forholdet, så de ikke kommer til at stå i en lignende situation.

Smertefri ombygning

Tredje juledag 2000 satte Harry Blæsbjerg sin Scania hos Hammer Lastvognsservice ved Stig Neergaard for at få den bygget om fra to til tre aksler af den simple grund, at vognmanden har brug for at kunne køre med de seks ton mere, som de tre aksler giver mulighed for.

10. januar var Harry Blæsbjerg klar til at rykke ud på vejen igen mellem Århus og Hamborg eller Bremen med sit ombyggede køretøj, hvor han til daglig kører for sin speditør.

Vognmanden er fuldt tilfreds med selve arbejdet på sin Scania, men til gengæld mener han, at papirgangen hos Stig Neergaard var et nummer for langsommelig.

”Jeg vidste bare ikke, at jeg kørte ulovligt i flere måneder, indtil den nye typegodkendelse forelå, og synet var i orden. Men jeg rykkede utallige gange hos Stig for at få papirarbejdet gjort, så bilen kunne synes,” fortæller Harry Blæsbjerg.

Omvendt rækkefølge

”Det er sprøjtende ulovligt at køre på den måde. Tingene skulle have været lavet i omvendt rækkefølge,” fortæller ingeniør Allan Hansen, Bilteknisk Afdeling i Færdselsstyrelsen.

Ingeniøren påpeger, at ved en ombygning af den her karakter, hvor der ændres ved bilens bærende elementer, kræves en ny typegodkendelse. Han anslår, at Færdselsstyrelsen skal bruge to til fire uger med at udarbejde papirerne.

”Så kan vi udstede en godkendelseserklæring, så bilen kan blive formelt omregistreret. Og det sker på vor erklæring,” pointerer Allan Hansen.

Læs også: ”Uenighed om forløbet.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079