23948sdkhjf

Eksportchauffører holdt generalforsamling

Problemer som udflagning, brugen af vikarbureauer og gasoverfald var på dagsordenen, da Eksportchaufførernes Landsklub i lørdags mødtes på kroen i Rødekro.

Carsten Paulin blev sidste år valgt som formand i Eksportchaufførernes Landsklub. Det var derfor ham, der i lørdags aflagde formandsberetningen under den årlige generalforsamling på Rødekro Kro.

Formanden kom ind på de vanskeligheder, som medlemmerne ude på vejen oplever på egen krop.

”Vi har i de seneste år set utallige eksempler på gasoverfald på chauffører. Mens han er bedøvet af gassen, bryder gerningsmænd ind i bilen og stjæler hans ejendele. Overfaldene sker i lande, som vi normalt betegner som sikre,” fortalte Carsten Paulin.

Gasningerne er resulteret i, at landsklubben stiller krav til myndighederne. Blandt andet skriftligt til trafikminister Jacob Buksti, hvor man anmoder om, at politikerne på europæisk plan gør noget effektivt for at bekæmpe kriminaliteten, der ligger bag disse overfald.

Kriminaliteten skal fjernes

”Man kan forestille sig ordninger med bevogtede parkeringspladser, men i klubben tror vi ikke, løsningen er holdbar. Den vil også kræve store investeringer til pigtråd, beton og personale. Mange har foreslået gasalarmer og satellitovervågning. Vi mener ikke, de løsningsmuligheder er svaret,” påpegede formanden.

Han mener, at alarmerne kan medføre voldsommere overfald, hvis forbryderne opdager, at chaufføren er vågen, og satellitter medfører alene, at myndighederne bliver opmærksom på forholdet tidligere. Det forhindrer ikke selve overfaldet.

”Bekæmpelse af kriminaliteten bag overfaldene må være det rigtige, og det ser trafikministeren på med vejvilje. Til gengæld har man ikke tænkt sig at gøre noget fra EU´s side, fordi gasoverfald ikke er på listen over politisamarbejdet inde for Fællesskabet. Det er da utroligt,” mener formanden.

Unfair arbejdsvilkår

”Et andet problem, der er aktuelt, er vikarbureauerne/udflagningen. Problemet er, at nogle vognmænd benytter udenlandske chauffører til den del af turen, der foregår uden for landets grænser, og at disse chauffører aflønnes efter udenlandsk overenskomst. Det er klubbens opfattelse, at det ikke er i overensstemmelse med reglerne.

Vi har ved flere lejligheder fremført synspunktet, men på et møde i trafikministeriet 23. april blev det klart, at der lovgivningsmæssigt ikke er noget til hinder for, at en vognmand lader en udenlandsk ansat chauffør køre sin bil uden for den danske grænse til en aflønning, der er bestemt i det land, hvor han er ansat,” sagde Carsten Paulin.

Formanden håber dog på, at sagen i forhold til det overenskomstmæssige snarest bliver taget op igen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063