23948sdkhjf

Speditionsfirma melder hus forbi

Direktør Leif Kousholt, New Trail ApS, Sæby, ved ikke med bestemthed, om firmaet beskæftiger en Drejergård bil, som er indregistreret til firmakørsel.

»Jeg ved ikke, om RH 92.300 er imellem. Vi har to til tre biler fra Drejergård til at køre, men jeg kender ikke bilnumrene, og dem går jeg heller ikke så højt op i,« siger direktør Leif Kousholt, speditionsfirmaet New Trail ApS, Sæby.

Som Lastbil Magasinet skrev på hjemmesiden 7. december blev New Trail 27. november anmeldt til politiet af Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL) for medvirkeansvar ved at beskæftige Drejergård Transport, Uthvej 49, Horsens, med godskørsel for fremmed regning. Det på trods af at vognmand Johnny Jørgensen ikke var godkendt som ansvarlig leder, og firmaet derfor ikke var i besiddelse af de fornødne tilladelser.

Drejergård fik først udstedt ti tilladelser 28. november. Det skete, selv om firmaet gennem flere måneder kørte ulovligt ifølge godskørselsloven.

Samarbejdet mellem New Trail og Drejergård blev nemlig indledt i sommeren 2000, og det omfattede kørsel med flere biler inklusive RH 92.300, som FDL´s anmeldelse gik på.

Interessant køretøj

RH 92.300, en Renault, blev først i november indregistreret til firmakørsel hos Drejergård Møbelhus, Uthvej 49, Horsens, i Kirsten Jørgensens navn. Hun er gift med Johnny Jørgensen.

Lastbil Magasinet er i besiddelse af registreringsattest og tilladelse på bilen, fra da den tidligere blev disponeret af Tom Albrechtsen, T.A. Transport ApS i V. Sottrup ved Sønderborg.

Dengang stod Ole Kjeldgaard ApS, Væselvej 98-100, Skive, som bruger, og det var også hans tilladelse, der lå i bilen.

Bilen ejes i øvrigt af Nordfyns Finansieringsselskab, Bogense.

Elvin Jensen

Tom Albrechtsen vil være kendt af Lastbil Magasinets læsere. Han var tidligere ansat hos Elvin Jensen, inden Jensens meget omtalte krak i Hammer Trans ApS, Padborg.

Tom Albrechtsen tog i foråret vognmandskursus i Vejle og ansøgte om tre tilladelser, som han fik tidligt på sommeren, men det er først for nylig, at han fik biler indregistreret med T.A. som bruger.

Sidst Elvin Jensen ringede til undertegnede, var det fra én af Tom Albrechtsens mobiltelefoner, og Elvin Jensen forklarede da også, at han var ansat hos sin tidligere chauffør.

Kousholt: Ikke mit problem

Leif Kousholt mener tilsyneladende ikke, at han er forpligtiget til at sikre sig, at hans vognmænd har orden i tilladelserne – eller at de eventuelt kører rundt i biler registreret til firmakørsel.

»Det er ikke mit problem. Jeg er aldrig blevet præsenteret for en lov, som siger, at jeg skal se efter, om de har tilladelser. Det står der ikke nogen steder, at jeg skal,« siger direktøren.

Forespurgt om det ikke meget nemt kan blive hans problem, hvis der sker ulykker med godset, uden at de nødvendige forsikringer er i orden til godskørsel for fremmed regning, siger han:

»Jeg har set tilladelser på de biler, jeg har ude at køre af Drejergårds. Dem har jeg liggende foran mig. Jeg kan desuden sige, at de vognmænd, der kører hos mig, har forsikringen i orden.«

Den påstand kan Lastbil Magasinet så tilbagevise. RH 92.300 har nemlig aldrig været registreret til godskørsel for fremmed regning, og de øvrige biler fra Drejergård, som kørte for New Trail inden 28. november, hvor selskabet på falske forudsætninger fik tilladelserne hjem, var bestemt heller ikke korrekt forsikret.

Fej for egen dør

I artiklen på hjemmesiden 7. december forklarede formanden for FDL, Jens Tidemann, og formanden for Frederikshavn Vognmandsforening, Jørgen L. Jensen, hvordan de med det gode, via flere henvendelser til New Trail, forsøgte at stoppe trafikken uden held.

Da snakken med Leif Kousholt ikke nyttede, blev bissen skruet på og forholdet anmeldt til politiet.

»Jeg synes, det vil klæde de to herrer at feje for egen dør. Mig bekendt kørte Jens Tidemann tidligere for et firma i Hjørring til en hel krone under prisen,« forklarer direktøren.

Hvorfor Frederikshavner-formanden skal feje for sin dør, det melder historien til gengæld ingenting om.

»Jeg kan forstille mig, hvilket Hjørring-firma han hentyder til. Det er rigtigt, at jeg kørte der for otte til ti år siden. Når han siger en krone under prisen, kan jeg spørge: i forhold til hvad. Jeg kan da nok finde nogle gamle papirer, men jeg kan ikke se, hvad den sag kommer det her ved. Jeg kan da heller ikke tro, at det er ulovligt at køre for andre end New Trail,« mener Jens Tidemann.

Underlig reaktion

Formanden for FDL finder det til gengæld betænkeligt, at Leif Kousholt har den generelle holdning, at det er ligegyldigt at beskæftige vognmænd uden tilladelser, da Drejergård fortsatte i Sæby trods kontakten fra foreningerne til New Trail.

»Hvis New Trail vil være et seriøst firma, så synes jeg, at Leif Kousholt skal medvirke til, at vognmændene kører på lovlig vis og med tilladelser og forsikringer. Alt andet vil være en mærkelig måde at drive forretning på,« pointerer Jens Tidemann.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063