23948sdkhjf

Stavad gav sig ikke

DTL´s møde med skatteudvalget for at afværge Ole Stavads forslag om kortere kreditfrist på momsen gav intet resultat. Loven træder i kraft 1. januar.

Skatteminister Ole Stavad var ikke til at rokke en tomme. Ministeren fik sit forslag gennemført, så fra 1. januar nedsættes fristen for momsindbetalingen i virksomheder med over ti millioner kroner i omsætning fra 40 til 25 dage.

»Hensynet til at få flere penge i statskassen vandt endnu engang over hensynet til erhvervslivet. Den reelle bagmand til det her er Mogens Lykketoft, som mener, at virksomhederne på længere sigt skal betale for den service, de yder staten ved at administrere momsen,« siger ordførende direktør Michael Svane, DTL.

7. december afholdt DTL ellers et møde med skatteudvalget for at forklare, at skatteministerens forslag kom ubelejligt af flere grunde.

Dels er vognmændenes nuværende betalingsfrister fastsat i langtidskontrakter, som ikke bare kan ændres, og dels vil den kortere frist betyde en yderligere stramning af likviditeten hos de i forvejen trængte vognmænd.

Giver med den ene hånd

Rundt regnet 50 millioner kroner hentede DTL hjem til vognmandserhvervet blandt andet i lettelse på dieselafgiften og i tilskud til køb af biler med Euro 3-motorer.

»Man kan godt sige, at Ole Stavad tager med den ene hånd og giver med den anden. Men omvendt kan vi sige, at vi har hentet lidt hjem, som vil mildne smerten nogle steder. Og vi vil hellere have 50 millioner kroner end sige nej, så pengene går til andre,« påpeger Michael Svane.

Han er dog lidt forundret over, at DTL som en af de få organisationer har været oppe og markere sin holdning til den kortere momsfrist.

»Det får jo konsekvenser for alle virksomheder med en momspligtig omsætning på over ti millioner kroner,« forklarer han.

Ifølge direktøren vil den kortere frist ramme vognmandsvirksomheder, som har godt en halv snes biler.

Ministerens begrundelse

Ole Stavad afviste at tage sit forslag af bordet netop under henvisning til de økonomiske lempelser, transporterhvervet får på andre områder.

Ministeren finder heller ikke, at det er nødvendigt at tage ekstra hensyn på grund af vognmændenes allerede indgåede langtidskontrakter.

»Alternativet vil være, at vi næsten aldrig kunne stramme lovgivningen på grund af den problemstilling,« hedder det i en skriftlig henvendelse fra ministeren til DTL.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081