23948sdkhjf

I/A Gruppen manipulerer for at skaffe medlemmer

Eksportchaufførernes Landsklub mener ikke, at der hverken er brug for - eller plads til en ny fagforening for chauffører

Midt i november udsendte I/A Gruppen sit seneste nyhedsbrev. Her opfordrede gruppen sine medlemmer og andre interesserede til at sende en skriftlig tilkendegivelse af, om de ville være med til at starte en ny fagforening. Sagen blev omtalt på Lastbil Magasinets hjemmeside 17. november.

Eksportchaufførernes Landsklub tager kraftig afstand fra I/A Gruppens initiativ, og har sendt følgende indlæg:

Manipulerende fremgangsmåde

I/A Gruppen har i deres seneste nyhedsbrev meddelt, at de nu undersøge,r om der er grundlag for at danne en ny fagforening for chauffører. Med en opfordring til medlemmer og andre interesserede om at give sig til kende, hvis de mener, at der skal dannes en ny fagforening. En fremgangsmåde der er manipulerende og som alene kommer til at fremstå med en entydig positiv tilbagemelding. Alle de medlemmer, som ikke er enige i tiltaget, kommer nemlig slet ikke til orde.

Af nyhedsbrevet fremgår det endvidere mellem linjerne, at der skulle være en vis sammenhæng mellem de politiske mål i I/A Gruppen og den førte politik i Dansk Folkeparti.

Tilsyneladende savner begge parter en overordnet politisk vision og profilerer sig alene på enkeltsager, der gør sig til for pressen. Standpunkter uden sammenhæng er ikke noget holdbart grundlag at bygge en fagforening på.

Erfaringen taler imod

Eksportchaufførernes Landsklub mener ikke, der er plads til to fagforeninger for chauffører. Erfaringerne fra den tid, hvor der eksisterede to fagforeninger for chauffører (DASF og Chaufførernes Forbund i Danmark) viser, at de faglige omkostninger for chaufførerne var for store. En dyrt købt erfaring vi ikke skal gentage.

Når I/A Gruppen påstår, at der ikke i den etablerede fagbevægelse findes alternativer til at fremføre de problemer, der særligt kendetegner chaufførernes dagligdag, er det ikke korrekt. For såvel eksportchauffører som hjemmechauffører findes der landsklubber, som jo netop har til formål at tale medlemmernes sag. Begge klubber består af chauffører, der har jobbet som levevej. De kender dagligdagen på egen krop og er direkte valgt af andre chauffører.

Uensartet I/A Gruppe

I/A Gruppen er sammensat af medlemmer med forskellig baggrund. Der er ikke nødvendigvis tale om chauffører - eller andre med konkret kendskab til området. Dermed vil det overordnede politiske mål for en ny fagforening blive dannet af en uensartet gruppe af mennesker, der ikke nødvendigvis har chaufførinteresser.

Et andet af kendetegnene ved den etablerede fagbevægelse og det, som over for arbejdsgiverne gør den stærk, er forhandlingsretten. Hvis en nydannet fagforening vil opnå forhandlingsret, kan det kun ske, hvis:

·Arbejdsgiverne vil indgå i forhandling med den. AHTS har klart meldt ud, at de har én forhandlingspart - og kun én.

·Der alternativt indgås overenskomstaftaler med vognmændene enkeltvis. En fremgangsmåde, der åbenlyst ikke vil føre til bedre aftaler end de eksisterende overenskomster. Hvor mange vognmænd vil betale højere løn, end de gør nu ?

·Der ved en intern strid fagforeningerne mellem afgives forhandlingsret fra et forbund til et andet - en situation, der ifølge erfaringen ikke fører noget positivt med sig.

På den baggrund må Eksportchaufførernes Landsklub konkludere, at det er yderst uheldigt, at I/A Gruppen nu forsøger at danne en ny fagforening. Skulle det lykkes, vil det alene betyde en splittelse af chaufførerne. Og ikke det sammenhold, som vi har brug for, hvis vi skal modsvare de angreb, der kommer fra arbejdsgiverne.

Eksportchaufførernes Landsklub
ved formand Carsten Paulin.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065