23948sdkhjf

Ringe interesse for ny fagforening

Kun 300 personer har vist interesse for I/A Gruppens initiativ med at forsøge at etablere en ny chaufførfagforening, så indtil videre er projektet strandet.

»Jeg tror ikke, at der er den store tilslutning til sagen. Indtil nu er der kommet positiv tilbagemelding fra 300 stykker. Det er i lidt i underkanten af, hvad der er nødvendigt,« siger I/A Gruppens talsmand Ole Prüsse.

I Gruppens seneste nyhedsbrev, som var på gaden midt i november, opfordrede man medlemmer og andre, som ville være med til at etablere en ny fagforening for chauffører, til at give en tilbagemelding.

Dengang sagde Ole Prüsse til Lastbil Magasinet (hjemmesiden 17. november, red.), at han ”om 14 dage ville være lidt klogere på, om der kunne samles tilstrækkeligt med medlemmer.” Nu er tiden gået, og talsmanden kan konstatere, at der er et stykke vej op til de 5000 medlemmer, som skal være til stede, for at fagforeningen kan blive en realitet.

Trofaste sønderjyder

»Vi har især fået tilbagemeldinger fra Nord- og Midtjylland samt Sjælland. Det kniber til gengæld med at få sønderjyderne til at melde sig. De har også en god fagforening med Johnny Schytt-Nielsen som formand (Chaufførernes Fagforening Aabenraa red.),« mener Ole Prüsse.

Selv om han stadig modtager breve fra interesserede, tror han ikke rigtigt på idéen lige for tiden.

»Så jeg må formode, at medlemmerne er tilfredse med deres nuværende fagforeninger. I/A Gruppen begyndte på det her, fordi folk bad os om det, og tingene tog rigtig fart, da SiD slog hånden af os og ikke inviterede os med på chaufførkonferencen i Esbjerg tidligere på året. Da var vi nødt til at forsøge at lave noget nyt,« forklarer talsmanden.

Han erkender nu, at gruppen må arbejde videre i SiD-regi.

Kom indenfor

Det kan lade sig gøre at få sine meninger igennem – også med SiD som medspiller. Det mener både Johnny Schytt-Nielsen og formanden for Eksportchaufførernes Landsklub, Carsten Paulin, og de opfordrer begge Ole Prüsse til at søge indflydelse på tingene af den vej.

»Eksportchaufførernes Landsklub har alt det, som I/A Gruppen efterspørger, så vi vil opfordre alle deres medlemmer til at melde sig kollektivt ind i klubben og benytte vore kanaler til hovedforbundet,« siger Carsten Paulin.

Kan henvende sig alle steder

Carsten Paulin er bekendt med, at et af I/A Gruppens største ønsker er at få en konsulent - eller en slags fællestillidsmand, som kan tage sig af chaufførernes problemer – også i de mindre SiD afdelinger rundt om i landet, hvor den slags medlemmer er i undertal.

»Men det kan ikke lade sig gøre, for så støder man ind i afdelingernes suverænitet. Den står vi udenfor som landsklub. Vi kan til gengæld gå til de enkelte afdelinger og påpege nogle ting, og får vi et svar, som vi ikke kan bruge til noget, så kan vi gå direkte til forbundet,« siger Paulin.

Indflydelse via systemet

»Jeg vil kraftigt opfordre Ole Prüsse til at søge at få indflydelse inden for systemet. Jeg er bevis på, at alt kan lade sig gøre. Jeg kom lige ind fra gaden og blev formand i Aabenraa, og det går da meget godt,« mener Johnny Schytt-Nielsen.

Han erkender, at der skal gøres en del benarbejde for at få fodfæste, og at fagbevægelsens system kan være lidt besværligt at danse med, fordi man så er bundet organisatorisk op, og der er nogle spilleregler, som skal overholdes.

»Det er ikke altid en let opgave, fordi man ind imellem føler det går op ad bakke, men det er mit indtryk, at Ole bliver stærk i modgang,« mener Johnny Schytt-Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063