23948sdkhjf

Tid til selvjustits

DTL opfordrer skriftligt medlemmerne til at holde sig på den pæne side af loven og til at overholde organisationens etiske regler.

Gennem den seneste tid har der været flere eksempler på, at nogle firmaer i transportbranchen er urene i travet, når det gælder om at overholde lovens bogstav og DTL's etiske regelsæt.

Reglerne blev vedtaget på generalforsamlingen i maj. Derfor indskærper DTL nu over for medlemmerne, at de har pligt til at sikre sig, at tingene er i orden.

For nylig afslørede Lastbil Magasinet, at speditionsfirmaet Andreas Andresen, Padborg, beskæftigede russere med ulovlig cabotagekørsel. Speditionsfirmaet er ganske vist ikke medlem af DTL, men det er til gengæld vognmandsdelen SST, og det er samme mand, som sidder i spidsen for begge firmaer, nemlig direktør Steen Sørensen.

Galt flere steder

I en lang periode først på året benyttede transport- og speditionsfirmaet GT, Aalborg, vognmand Tommy Bob Axelsen, Galten, uden at han var i besiddelse af den nødvendige tilladelse. Sagen var omtalt i majnummeret af Lastbil Magasinet.

Siden har Tommy Bob Axelsen så stiftet et nyt firma, G.A. Transport ApS, hvor den adm. direktør er Per Høj Madsen, Mundelstrup. Med i bagagen har direktøren det krakkede anpartsselskab Vitus Transport ApS, og ifølge Kraks Firmaoplysning enkeltmandsfirmaet Pers Fragt og Flyttefirma, Havkærvej 3, Mundelstrup. Et firma der står til at tage sig af sværgodstransport.

Desuden har Foreningen af Danske Langtursvognmænd - ifølge foreningens seneste medlemsblad - anmeldt flere ulovlige forhold af lignende karakter til Færdselsstyrelsen, uden at det dog har fået konsekvenser i forhold til lovbryderne.

Tonen skærpes

Nu skærper DTL tonen og henvender sig skriftligt til samtlige medlemmer med en opfordring om at sikre, at alle beskæftigede vognmænd har orden i tilladelserne, inden de sendes ud på vejene.

Brevets ordlyd er som følger:

Anvendelse af de etiske normer

De etiske normer for DTL/ATL, som blev vedtaget på den ordinære generalforsamling 6. maj i år, indebærer blandt andet, at medlemmerne skal overholde lovgivningen, herunder godskørselsloven.

Bestyrelsen har på sit møde 14. november 2000 drøftet anvendelsen af de etiske normer. Bestyrelsen har fundet anledning til at indskærpe over for alle medlemmer, at der kun må anvendes vognmænd med gyldig godskørselstilladelse.

Det er bestyrelsens klare opfattelse, at beskæftigelse af vognmænd uden gyldige tilladelser er en overtrædelse af de etiske normer, og at alle medlemmer derfor har en selvstændig pligt og et selvstændigt ansvar for at sikre, at vognmænd, herunder undervognmænd som en medlemsvirksomhed beskæftiger, i alle tilfælde er i besiddelse af de nødvendige tilladelser.

Denne pligt gælder over for såvel danske som udenlandske vognmænd.

Som konsekvens heraf agter bestyrelsen at anvende de etiske normer i tilfælde af overtrædelser. Den nødvendige kontrol kan ske ved at kræve forevisning af godskørselstilladelse og registreringsattest samt at sikre sig, at bilerne er korrekt afmærkede med navn og ID-nummer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078