23948sdkhjf

Lasten bestod af polakker

De to personer i førerhuset var danske. Til gengæld bestod lasten af fire polakker. De sad på ladet af en delvist overdækket lastbil, som røg i en politikontrol i går.

Lidt af et forklarelsesproblem. Det var, hvad to danskere stod over for i går formiddags, da deres gule, aflagte lastbil fra det danske postvæsen blev vinket ind til kontrol på politiets brovægt nær Ellidshøj ved E 45.

Her var i alt seks betjente fra Færdselspolitiets afdelinger i Aalborg, Randers og Holstebro kaldt til samling for at afholde søndagsrazzia mod de tunge køretøjer.

Da den gule bil blev kigget nærmere efter i sømmene, fik en af politiassistenterne øje på de fire noget forfrosne, polske statsborgere. I første omgang var samarbejdsviljen ikke særlig stor. Polakkerne var nemlig bare turister, lød forklaringen. Om de så nød turen på ladet i den stride efterårsvind, var der dog ingen snak om.

Sendt til afhøring

Lidt henne i samtalen med politiet gik kommunikationen dog lidt nemmere. Det var, da ordet anholdelse blev nævnt. Så havde alle fire polakker pludselig også pas med sig.

Pas eller ej. Både de to danskere og de fire polakker blev transporteret til Aalborg for at forklare sig nærmere.

Her vil det så vise sig, om de udenlandske statsborgere eventuelt er hentet til landet for at give en hånd med i højsæsonen for klipning af pyntegrønt. Den gesjæft kostede sidste år ved samme tid udvisning til flere polakker, som opholdt sig illegalt i Danmark i netop det ærinde.

Det skal lige nævnes, at ingen af gårsdagens polakker havde arbejdstilladelse, hvis det er det ærinde, de er ude i. Bilens ejer kommer i øvrigt fra det sydlige Jylland.

Havde tabt plomben

3600 kroner i bøde. Det kan en dansk vognmand se frem til. For halvandet år siden købte han en brugt lastbil. I går konstaterede politiet så, at den manglede plomben til kontrolapparatet. Dækslet bar tydelige spor af at have været pillet af mere end én gang.

Det forstod vognmanden simpelthen ikke. Han nægtede ethvert kendskab til sagen, og han kunne heller ikke forstå, hvordan bilen var gået gennem synet, uden at mærkerne var påtalt fra den motorsagkyndiges side. Han lod politiet vide, at han følte sig meget snydt ved den bilhandel, men bødeforlægget får han nu alligevel.

Oven i hilsenen for dén forseelse, var hans vogntog desuden for langt. Men det problem ordnede vognmanden på stedet ved at korte længden op.

Tunge fødder på speederen

Søndag formiddag sådan cirka ved 9.30 tiden passerer det norske færgetræk, der er landet i Hirtshals tidligere på morgenen, forbi brovægten.

Derfor var biler med nationalitetsmærket N da også i overtal på vægten i en periode under kontrollen. Og de kører stærkt - de nordmænd. Flere af dem får nu lov til at betale til den danske statskasse for den fornøjelse.

En af betjentene fra Holstebro kom på en større opgave, da han stoppede et norsk køretøj. Bag rattet sad endnu en polak, der forklarede, at hans arbejdstilladelse var hjemme i Norge hos arbejdsgiveren.

Politiassistenten foretog en kontrolopringning til vognmandens afdeling i Padborg. Her forklarede man, at chaufføren ikke behøvede at have tilladelsen med, når han kører gennem Danmark.

Det vil nu blive undersøgt nærmere, men en hilsen får polakken under alle omstændigheder. Der er nemlig ikke rigtig sammenhæng i køre-hviletiden.

Højt til vejrs

Biler i to etager. På nederste dæk personbiler - og på øverste udrangerede folkevognsrugbrød i to rækker. Det fik højden på lasten op på cirka 4,20 meter og medførte et køreforbud til chaufføren af den norsk indregistrerede autotransporter.

Køretøjet holdt der stadig, da kontrollen sluttede, for hvor går man lige hen og finder en anden biltransportør søndag middag?

40 rapporter

Der var ind imellem trængsel på vægten, og der var også gang i politiets skrivetøj, for i de cirka tre timer kontrollen stod på, blev der vinket 60 lastbiler ind.

Da formiddagen var forbi, var der skrevet 40 rapporter over i alt 72 forseelser.

Rapporterne dækker over to tekniske mangler på lastbiler. To sættevogne og otte vogntog overskred dimensionskravene til højde og længde. Der var kun en enkelt med forkert akseltryk.

Én blev noteret efter reglerne for transport af farligt gods.

Èn chauffør havde ikke medbragt tilladelsen.

Der var syv overtrædelser af køre-hviletid, og ni chauffører fik konstateret fejl ved kontrolapparatet. Seks kan se frem til bøder for fartovertrædelser ifølge skiven.

Én nordmand havde ikke betalt vejbenyttelsesafgift. Én lastbil manglede som nævnt plomben, og så var der bilen med polakker i lasten.

Der blev udstedt seks køreforbud til lastbiler, to til sættevogne og otte til vogntog.

Endelig var der 16 bødeforlæg for det, der i politisprog kaldes "andet". Det dækker blandt andet over vognmandens objektive ansvar. De 16 forseelser var fordelt med 11 på lastbiler og fem på vogntog.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063