23948sdkhjf

Ib Hattesen er i live

Chefen for Poznans kriminalpoliti er overbevist om, at den danske chauffør holdes fanget, indtil det stjålne gods er solgt. Derefter taler sandsynligheden for, at han slippes løs.

»Deres mand er i live, og vi indstiller ikke eftersøgningen, før vi har fundet ham.«

Dette positive budskab fik den danske eksportchaufførs hustru Marianne Petersen af chefinspektør for Poznans kriminalpoliti Marek Bronicki, da hun besøgte politihovedkvarteret i Poznan fredag den 3. november, sammen med undertegnede.

I dag den 6. november fylder Ib Hattesen 43 år. Desværre forholder det sig sådan, at hans uvisse skæbne i Polen er gået ind i den syvende uge.

Politiets vurdering

Ved det utraditionelle møde hos Poznans kriminalpoliti uddybede Marek Bronicki sin vurdering af Ib Hattesens skæbne med følgende redegørelse. Den er dels begrundet i, hvad kriminalchefen nævner som fakta. Dels årelang erfaring med andre tilfælde, hvor chauffører er forsvundet i forbindelse med tyveri af lastbilernes last.

»I de mest typiske tilfælde stjæler banditterne lastbilen. Derefter bortfører de chaufføren og binder ham fast til et træ i et af skovområderne, mens lastbilen bliver tømt for gods. Det mest normale er, at en eller anden tilfældig person opdager chaufføren i løbet af en eller to dage.«

»Da det ikke er sket i Ib Hattesens tilfælde, holder banditterne ham formodentlig fanget, fordi de har problemer med at få solgt det læs Nutella chokolade, der var på sættevognen. Når chokoladen er solgt, taler sandsynligheden for, at banditterne slipper Ib Hattesen løs,« siger kriminalpolitichefen.

Begrænset afsætning

Det pågældende læs Nutella pålægschokolade var på vej til Skandinavien. Derfor var teksten på de mange glas med Nutella udfærdiget på dansk, svensk og norsk.

»Eftersom alle produkter, der sælges i Polen, skal være mærket med tydelig polsk tekst, er afsætning af det stjålne chokolade begrænset til illegale markeder. Derfor koncentrer vi os for øjeblikket mest om at kontrollere disse markeder, hvor Nutella med skandinavisk tekst dukker op på et eller andet tidspunkt. Når det sker, garanterer jeg for, at vi er klar til at klappe fælden i,« lover Marek Bronicki.

Beklagelig forsinkelse

Besøget hos Poznan kriminalpoliti løftede sløret for, at de oplysninger, som Lastbil Magasinet havde fået i Danmark om, hvor trækkeren var fundet og på hvilken dag, var forkerte.

Samtidig gik det under besøget op for undertegnede, at mangel på kommunikation mellem de involverede parter i enten Danmark eller Polen medførte en beklagelig og måske skæbnesvanger forsinkelse af Poznan kriminalpolitis efterlysning af Ib Hattesen.

»Onsdag morgen blev vi af en beboer i Poznans yderdistrikt gjort opmærksom på, at han syntes, det var meget mystisk, at en udenlandsk lastbil holdt og spærrede en smal markvej i nærheden af hans ejendom. Der blev straks sendt et par betjente af sted for at undersøge sagen. På daværende tidspunkt vidste vi intet om, at vogntoget var meldt stjålet. Det fik vi først oplyst, da vi oplyste Interpol i Warszawa om fundet af den danske trækker,« siger Marek Bronicki beklagende.

Gang i sagen

I de første oplysninger, som Poznan politi fik fra Interpol, var bilens chauffør Ib Hattesen overhovedet ikke nævnt.

Men da sagens alvor gik op for Poznan politi, blev der ikke tøvet. Tværtimod etablerede Marek Bronicki øjeblikkelig en specialstyrke på 250 politibetjente til at lede efter Ib Hattesen. Specialstyrken blev, og bliver stadig, ledet af to fremtrædende opdagere fra Poznan kriminalpoliti. Derudover blev der sat politihunde og helikoptere med bl.a. varmesøgende kameraudstyr fra en specialstyrke fra Krakow ind i eftersøgningen.

Mennesketomt område

Området, hvor trækkeren blev fundet, er mennesketomt til daglig. Det ligger nærmest helt øde hen, og stien, som trækkeren stod på, ender blindt i et enormt stort kommunalt område.

I første omgang koncentrerede styrken sig om at finkæmme det kæmpestore område, der består af marker, skov og søer. Desværre blev støtten fra helikopterne begrænset af storm og voldsom regn. Til gengæld medførte regnen så, at området blev finkæmmet endnu engang af de mange borgere fra Poznan, der søgte ud i området for at plukke svampe.

Efterlyst i TV

Da eftersøgning i det område ikke gav noget resultat, og Poznan politi fik oplysning om, at Ib Hattesen havde fyldt dieselolie på en Shell tank ca. 30 kilometer før Poznan, begyndte specialstyrken at finkæmme området omkring tankstationen.

»Da det heller ikke gav resultat, efterlyste vi Ib Hattesen i fjernsynet og dagspressen og opfordrede derigennem byens 800.000 indbyggere til at kigge efter ham overalt. Desværre har ingen af bestræbelserne endnu båret frugt,« konstaterer Marek Bronicki.

Højeste prioritet

Poznan politi har fulgt eftersøgningen af Ib Hattesen op med pressekonferencer. Desuden er der sørget for, at den savnede danske eksportchauffør er efterlyst med tydelige fotos på samtlige landets politistationer og grænsestationer.

Til trods for, at Marek Bronicki og hans folk stadig står på bar bund, har sagen Ib Hattesen højeste prioritet hos Poznan kriminalpoliti, som dækker hele Wielkopolskie regionen, der tæller 3,5 millioner indbyggere.

Skønt kriminalpolitiet endnu ikke har fundet Ib Hattesen, er chefen Marek Bronicki overbevist om, at han vil blive fundet i live.

Med faglig stolthed afsluttede han vores møde med følgende kommentar:

»Mens tyveri efter min vurdering straffes med forholdsvis milde domme, bliver mord straffet med fængsel på livstid. Det ved næsten alle banditter, der færdes i dette land. Samtidig tror jeg også, at de ved, at vi har opklaret 98 procent af samtlige mord, der er begået i Wielkopolskie.«

Ibs trækker er kommet hjem

Torsdag den 2. november fik Jan Funder Transport og Spedition Ib Hattesens trækker tilbage. Efter Poznan politi var færdige med at undersøge bilen, blev den kørt til Swinoujscie og derfra sejlet med Polensfærgen til København. Der hentede undertegnede bilen og kørte den til Avedøre Holme. Det var en kort køretur med mange blandede følelser:

Hvad er der egentlig sket med den chauffør, der siden december 1999 havde været kaptajn på denne Scania, som står for at blive kilometermillionær i løbet af kort tid? Det er et spørgsmål, jeg håber at få et hurtigt, positivt svar på.

Følelser var der også masser af, da Marianne Petersen tømte førerhuset for det, som var tilbage af hendes mands personlige ejendele. Der var kun Ib Hattesens tøj og sengelinned. Alt andet af værdi var forsvundet et eller andet sted i Polen.

Læs i morgen: Interview med Marianne Petersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063