23948sdkhjf

Andresen var ikke på dagsordenen

Dansk Speditørforenings bestyrelse brugte ikke tid på Padborg-medlemmets ulovlige brug af russere til cabotagekørsel trods foreningens vedtægter om, at medlemmerne skal drive virksomhed på højt etisk niveau.

Formanden for Dansk Speditørforening Bjarne Steffensen afviser, at foreningens bestyrelse på sit seneste møde 25. oktober overhovedet diskuterede speditionsfirmaet Andreas Andresens noget lemfældige omgang med foreningens regler, hverken som et punkt på dagsordenen eller under eventuelt.

Padborg-firmaet har, som omtalt flere gange på Lastbil Magasinets hjemmeside, gjort sig bemærket ved at benytte underbetalte russere til ulovlig indenrigskørsel.

»Hvis du har hørt, at vi diskuterede det, så er du fejlorienteret,« pointerer formanden.

Godt omdømme

Andreas Andreasen A/S figurerer på Dansk Speditørforenings medlemsliste, og ved at kigge på foreningens hjemmeside, kan læserne konstatere, hvilke krav der stilles til virksomheder, som ønsker at blive medlem af det pæne selskab.

I teksten hedder det: ”Transportfirmaer skal for at blive optaget i foreningen nyde et godt omdømme i branchen samt drive virksomheden i selskabsform og på et højt etisk niveau.”

Fornuftige konkurrencevilkår

Udover det pæne omdømme og den gode etik, som er optagelseskriteriet, har foreningen på papiret også det formål, ”at arbejde for udvikling af speditionserhvervet og sikre erhvervet fornuftige konkurrencevilkår.”

Lastbil Magasinet forsøgte i går at få fat i direktør Torben Holm, Dansk Speditørforening, for at spørge, om det ikke er konkurrenceforvridende for foreningens øvrige medlemmer, hvis de skal tage kampen op mod underbetalte russere, sendt på vejen af Andreas Andresen.

Vi ville også gerne have spurgt om, nøjagtig hvor stregen trækkes for, hvad der er under et højt etisk niveau. Men trods flere henvendelser til speditørforeningen og telefonbeskeder lykkedes det ikke at få direktøren i tale.

Ville træde vande

Med formand Bjarne Steffensens klare afvisning af, at Andreas Andresens ulovligheder blev behandlet på bestyrelsesmødet, kan det konkluderes, at hans tidligere udtalelser til Lastbil Magasinet den 27. september holdt stik.

Han sagde dengang, at han ikke mente, bestyrelsen af egen drift ville tage sagen op. Heller ikke selv om Andreas Andresen overtrådte foreningens skrevne regelsæt.

Speditørforeningen har i øvrigt flere sanktionsmuligheder i de tilfælde, hvor det sker - lige fra advarsler til bøder, og i værste tilfælde eksklusion.

Fakta om foreningen

Dansk Speditørforening blev stiftet 31. december 1909. Den har ni lokalforeninger. Medlemsskaren tæller på landsplan cirka 200 virksomheder med 10.000 ansatte og en samlet årlig bruttoomsætning på over 22 milliarder kroner.

Formand er som nævnt Bjarne Steffensen, Schenker-BTL A/S, Hvidovre. Der er to næstformænd. Det er Søren Aaen, Aaen Transport Ltd., Aarhus, samt Hardy Petersen, Leman A/S, København.

Den øvrige bestyrelse består af Jørgen Strarup, J. Lauritzens Eftf. A/S, Esbjerg, Birger Witalis, EAT Spedition A/S, Kolding, Finn Skovbo Pedersen, Haugsted International Spedition A/S, Hvidovre, Peter Søndergaard, uni-way A/S, Aalborg, Torben Scheel Persson, ASG European Road Transport A/S, Brøndby og endelig Henrik Dam, Mahé Freight a/s, Kastrup.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094