23948sdkhjf

Verdenspremiere på ny lastbilkran

Som optakt til IAA messen i Frankfurt havde HIAB verdenspremiere på en ny kollektion af avancerede lastbilkraner i størrelsesorden fra 11 T/M til 55 T/M.

De nye kraner, der kaldes XS-familien, omfatter fire komplette modelserier og to nye styresystemer. Men da XS-familien desuden indeholder en lang række kombinationer, kan HIAB nu levere individuelt tilpassede kraner til ethvert formål i segmentet 11-55 T/M.

Muligheden for at få den rette model, styresystem, armversion og andre alternative komponenter er med andre ord blevet meget større. Og det betyder, at en XS kran kan bruges til langt flere arbejdsopgaver end hidtil set.

Konstruktionen er baseret på langt mere integration af elektronik og hydraulik end tidligere set, så der er virkelig tale om teknologisk fremgang og nytænkning.

Elektronisk hjerne

Der ligger to års forsknings- og udviklingsarbejde bag XS-serien, som ifølge markedschef Anders Hansson har bragt HIAB mindst tre år foran de nærmeste konkurrenter.

Den mest markante nyhed er Advanced Duty Control. En elektronisk »hjerne«, der samler information fra kranens hydraulik og styresystem.

Efter de første minutter i en ny arbejdsopgave, bruges de opsamlede data-informationer til at identificere, hvilken type arbejde kranen skal udføre. Ud fra dette distribueres den påkrævede kraft optimalt til de forskellige funktioner, som kranen skal bruge til det aktuelle job.

Til eksempelvis almindelige løfteopgaver er der ikke behov for de mere komplekse hydrauliske funktioner. I de tilfælde flyttes den optimale kraft automatisk til løfte- og vippearmen, så kranen får større løftekapacitet, og arbejdet dermed kan udføres med færre løft.

Nyt sikkerhedssystem

En anden nyhed er det integrerede sikkerhedssystem SPACE, der er udviklet af HIAB. Når grænserne for kranens kapacitet nærmer sig, afgiver kranen et advarselssignal. Hvis sikkerhedsgrænsen bliver overskredet, standser kranen automatisk.

»Styresystemet anvender den samlede intelligens fra elektronikken og fører den sammen med hydraulikkens kraft. Denne kombination indebærer et stort skridt fremad med hensyn til optimalt præcise køreegenskaber med kraner. Det er af vital betydning ved opgaver, hvor byrder som eksempelvis stålbjælker og betonelementer skal placeres nøjagtigt i bygningskonstruktioner,« understreger Anders Hansson.

Ønskedrøm

Anders Hansson fortæller, at HIAB i første omgang betragtede projektet som en ønskedrøm, men at man ret hurtigt indså, at den elektroniske udvikling gjorde det muligt at opnå mange nyskabelser, som var umulige for fem-seks år siden.

»Først da vi havde overvejet fordelene med dagens hydraulik- og konstruktionsløsninger, forstod vi, at der var opnået et stort fremskridt inden for kranteknologien,« siger Anders Hansson til Lastbil Magasinet.

HIAB ejes 100 procent af det verdensomspændende finske selskab Partek.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109