23948sdkhjf

Elvin Jensen: Lukningen af Hammer Trans var aftalt spil

Elvin Jensen hævder, at Finans Nord og Statoil lovede at hjælpe ham på benene igen, hvis de til gengæld fik en hurtig konkurs.

»Jeg fik at vide, at jeg bare kunne sige, hvor stor en del af firmaet, jeg ønkede at køre videre med, så skulle Finans Nord og Statoil nok hjælpe mig,« forklarer Elvin Jensen.

Den pris, den tidligere vognmand skulle betale de to store kreditorer til gengæld for tjenesten, lød på, at han skulle sørge for at fjerne advokat Gabelgaard, Hjørring.

Elvin Jensen forklarede om Gabelgaards entré i Padborg på Lastbil Magasinets hjemmeside 16. september. Men udover at advokaten skulle retur til Hjørring, forlangte Finans Nord og Statoil også en hurtig betalingsstandsning og konkurs i Hammer Trans ApS og L.E.J. Transport ApS. På den måde kunne de minimere deres tab.

»Finans Nord ringer en dag og spørger mig, hvor fanden jeg har fundet den båtnak til Gabelgaard. Statoil ville ikke have ham i Hammer Trans, men hvis jeg sørgede for at få ham fjernet øjeblikkeligt, ville både Statoil og Finans Nord hjælpe mig. Sådan kom konkursaftalen i hus,« forklarer Elvin Jensen.

Skaffede kurator

Staoils advokat Jan Pedersen indgav ifølge Elvin Jensen konkursbegæringen 26. november 1999, og oliselskabet skaffede også kurator Ole Krogsgaard, Sønderborg.

»Det blev aftalt, at HZ Transport (omdannet til Omega Transport & Spedition ApS tre dage senere, red.) skulle køre videre på Hammer Trans' kort hos Statoil. Skillelinjen for, hvem der skulle betale - Hammer Trans eller HZ Transport - blev trukket ved konkurstidspunktet. Det blev desuden aftalt med Finans Nord, at så mange som muligt af de biler, HZ Transport skulle overtage fra Hammer Trans, skulle være deres,« husker Elvin Jensen.

Hvor er millionerne?

»Efter mødet i Skifteretten 26. november sagde kurator Ole Krogsgaard, at han var lidt i vildrede med, om vi skulle lade papirerne ligge i Padborg eller tage dem med ud til ham,« forklarer Elvin Jensen.

Det endte med, at alt blev pakket sammen og kørt til kurators kontor i Sønderborg sammen med Hammer Trans` hovedcomputer, hvor også HZ Transports regnskab lå. Samtidig med at kurator fik dokumenterne, overtog han også en tidligere ansat kontordame, Birgit, fra Hammer Trans, til at hjælpe sig med at få orden på tingene.

Ifølge Elvin Jensen blev det aftalt, at han skulle være kurator behjælpelig med at få penge hjem og afvise modregninger. Det blev bare aldrig til noget.

»Nu spørger jeg om, hvor millionerne er henne. Jeg kan bevise, at Ole Krogsgaard har forsømt sit hverv som kurator groft,« hævder Elvin Jensen.

Modregninger

»Hammer Trans kørte for Blue Water, og kurator accepterede uden noget som helst en stor modregning fra Blue Water. Jeg kan også bevise, at Hammer Trans og Omega Transport har betalt leje af de samme trailere i december, og det blev godkendt af Ole Krogsgaard. I alt er der betalt en halv million to gange. Min påstand er, at Ole Krogsgaard er købt og betalt af revisor Niels Ohlsen,« hævder Elvin Jensen.

Han siger også, at enten Ole Krogsgaard eller den tidligere omtalte Birgit har slettet alt i hovedcomputeren, som han først fik tilbage efter en sej kamp. HZ Transports regnskab var da også, ifølge Elvin Jensen, forsvundet ud i den blå luft.

»Det blev også aftalt, at vi efter konkursen skulle sætte os sammen og finde ud af, hvilke penge der skulle i boet, og hvilke der tilhørte HZ Transport, men det er aldrig sket. På et tidpunkt ville Statoil have kurator afsat - hvorfor de sprang fra den aftale, ved jeg ikke,« siger Elvin Jensen.

Regning fra Statol

»Selv om det blev aftalt, at stregen skulle trækkes ved konkurstidspunktet med hensyn til dieselolien, kom der pludselig en regning fra Statoil på 400.000 kroner til Omega Transport for olie tanket inden konkursen. Jeg ringede til Statoils kreditchef Michael Blak og sagde, at vi ikke betalte fem øre af den regning, og at jeg ville sende den retur,« forklarer Elvin Jensen.

Han siger også, at Statoil aldrig trak beløbet tilbage, og at de 400.000 kroner indgår i det krav på en lille million kroner, som selskabet har i Omega Transport og Spedition ApS.

Der mangler endnu et afsnit af Elvin Jensen forklaring om hændelsesforløbet vedrørende konkurserne. Når det er bragt, vil de navngivne personer og selskaber, som han har omtalt, få lov til at give deres version af tingene.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.049