23948sdkhjf

»SiD snorksover«

Talsmand for I/A Gruppen, Ole Prüsse vil se handling. Ellers trækker han ikke sit forslag om en ny fagforening tilbage. Formanden for Chaufførernes Fagforening i Aabenraa maner til sammenhold.

»Hvis du kan få SiD til at love, at eksportchauffører får lov til at stå i den afdeling, de vil - og der skal ikke gå tre, ti eller 12 måneder, inden de bestemmer sig - så trækker jeg gerne mit forslag tilbage. Men jeg tvivler på, at de er til at råbe op, for de er stendøde.«

Sådan siger talsmanden for I/A Gruppen, Ole Prüsse. I går skrev

lastbilmagasinet.dk

, at I/A gruppen vil forsøge at etablere en fagforening for eksportchauffører på generalforsamlingen påskelørdag næste år.

Mobil tillidsmand

Den udmelding holder Prüsse fast i, hvis SiD ikke handler hurtigt, enten ved at give valgfrihed med hensyn til afdelingsvalg, eller hvis der kan vælges en mobil fællestillidsmand med hele landet som arbejdsplads.

Mange eksportchauffører står nemlig - efter Ole Prüsses mening - med det problem, at når de skal være medlem i nærmeste geografiske afdeling i forhold til arbejdspladsen, så er der ofte så få eksportchauffører i medlemsrækken, at afdelingen ikke kan varetage deres interesser på en ordentlig måde.

»Det her er ikke en kritik af Johnny Schytt-Nielsen fra Chaufførernes Fagforening i Aabenraa. Han gør det godt, men der er mange steder, hvor de ikke tager sig ordentligt af eksportchaufførerne,« mener Ole Prüsse.

Dårligt tidspunkt

»Som jeg oplever det - og med de problemer, vi står i nu med blandt andet udflagning - har vi ikke brug for, at folk bliver splittet. Vi har brug for at finde ud af, hvad vi kan gøre til gavn for chaufførerne, så det værste, der kan ske lige nu, er, at vi deler området i to lejre. Det varetager ikke medlemmernes interesser. Det er bedre at arbejde fælles med tingene indefra i systemet, end det er at skabe uvejr,« siger Johnny Schytt-Nielsen.

Ole Prüsse synes heller ikke, der er brug for to fløje. Til gengæld mener han, at der er brug for skrappere metoder for at råbe politikerne op: »Og jeg har både energien og lysten. I mange SiD-afdelinger sover de, som skal varetage medlemmernes interesse. Og der skal tages fat i udflagningen nu, hvis ikke klokken allerede er ti minutter over 12,« pointerer han.

Vil ikke stille op

At stille op til bestyrelsen i en SiD-afdeling er ikke lige Ole Prüsses stil. Han mener ikke, det vil give ham tilstrækkelig gennemslagskraft.

»Jeg er medlem af SiD i Kolding. Hvis jeg bliver valgt ind på en bestyrelsespost, vil den øvrige bestyrelse holde mig nede, så posten er lig med nul. Hvis det skal have en effekt, skal det være på formandsposten,« siger han.

Ikke inviteret

Det var i forbindelse med weekendens chaufførkonference i Esbjerg, at Ole Prüsse og I/A Gruppen barslede med idéen til den ny fagforening.

Gruppens talsmand lægger ikke skjul på, at I/A er skuffede over, at de ikke blev inviteret med til konferencen.

»Under stærkt pres fik vi lov til at deltage i konferencen de to foregående år, men vi blev ikke inviteret med i år, så vi fik ikke lov til at være med til at præge debatten,« fortæller han.

Ingen skattespørgsmål

»I/A Gruppen var inviteret med de to foregående år, fordi der var skattespørgsmål vedrørende eksportchauffører på programmet. Så var det kun naturligt, at gruppen deltog, men det var det ikke i år.«

Sådan forklarer SiD-næstformand John Berg, Kolding, den manglende indbydelse til gruppen. Kolding-afdelingen er med i den styregruppe, som arrangerer chaufførkonferencen.

Næstformanden bryder sig ikke om det nye tiltag: »Resultatet kan kun blive splittelse. Der kommer aldrig noget godt ud af det, når to grupper bekæmper hinanden,« mener han.

Forbavset

John Berg blev noget forbavset, da han hørte om I/A´s forslag.

»Det kommer bag på os. Det havde vi ikke forventet. I stedet for at lave splittelse skulle de hellere stille op til de respektive bestyrelser, hvor de er medlemmer,« siger næstformanden.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Transportgruppens formand eller næstformand i København.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328