23948sdkhjf

Ohlsen-banden i Jylland

Elvin Jensen ville etablere selskaber med EU-midler både i Rostock og Polen, men Ohlsen-banden havde andre planer.

Ifølge Elvin Jensen var revisor Niels Ohlsen en af de helt store skurke i forbindelse med nedturen for Hammer Trans ApS.

Elvin Jensen var i begyndelsen af 1999 blevet enig med sin mangeårige revisor René Paulsen om, at selskabet var blevet så stort, at han skulle forsøge at finde en anden revisor. Michael Kitzelman, som af Elvin Jensen var blevet udset til at være direktør i det planlagte Hammer Trans GmbH, anbefalede Niels Ohlsen fra S.B.S. Revision i Løgumkloster.

»Vi var til et møde med Niels Ohlsen og revisor Torben Voss fra København. De fik alle papirerne. Niels Ohlsen havde også det forslag at ansætte en af hans damer, Charlotte, fire dage om ugen som bogholder,« fortæller Elvin Jensen.

På den måde kom de personer, som Elvin Jensen kalder Ohlsen-banden, ind i Hammer Trans og L.E.J. Transport ApS. Og det fik ifølge Elvins forklaring katastofale følger:

»Jeg kan se i dag, at da Niels Ohlsen fik øje på de 2,5 millioner kroner i kontanter, gik hans plan straks ud på at overtage Hammer Trans og L.E.J. Transport. Samtidig aktiverede Torben Voss nemlig også leasingkontrakterne.«

På vej til Polen

På samme tidspunkt kom der gang i planerne med at oprette Hammer Trans GmbH og skaffe tyske tilladelser. I det arbejde deltog en revisor fra Flensborg, Hans Jørgen Franzelau.

Elvin Jensen forklarer, at det er korrekt, som Lastbil Magasinet tidligere har skrevet, at Hammer Trans GmbH enten skulle flyttes til Rostock - for at få del i EU-midler til erhvervsudvikling i det tidligere Østtyksland - eller at der skulle oprettes et andet selskab i Rostock.

»Når vi var klar i Rostock, var Polen ved at være med i EU, og så ville vi rykke den vej for at få del i udviklingsmidlerne, men det blev aldrig til noget. Ohlsen-banden bremsede det. Regnskabet i Hammer Trans blev aldrig færdigt. Ifølge Niels Ohlsen var det min tidligere revisor René Paulsens skyld, fordi der var problemer med papirerne,« fortæller Elvin Jensen.

Pengemand

Det var på det tidpunkt Erik Rasmussen kom på banen. Niels Ohlsen fortalte Elvin Jensen, at han kendte en mand med en pose penge, som kunne bruges ved etablering af det ønskede holdingselskab.

Elvin Jensens bror Chlevy var modstander af, at Erik Rasmussen overtog 51 procent af Hammer Trans og L.E.J. Transport. Men Elvin Jensen var ligeglad. Han troede pengemanden kunne køre selskaberne til tops, så de kunne score kassen og trække sig tilbage. Erik Rasmussen var også interesseret i brødrenes fælles selskab, HZ Transport ApS, men den handel sagde Chlevy Jensen nej til.

»Min bror må være mere synsk end jeg, for han tålte ikke Niels Ohlsen,« husker Elvin Jensen. »Men Erik Rasmussen blev præsenteret som økonom. Det lød godt. Jeg rykkede ud af mit kontor og passede den daglige disponering, mens Torben Voss, Charlotte, Erik Rasmussen og Niels Ohlsen tog sig af pengene.

Jeg var der altid, men en mandag holdt jeg fri. Da blev jeg ringet op af Chlevy. Han var blevet kaldt til »forhør« af transportmægleren Skytte Jørgensen, der ville vide, hvem Elvin Jensen var.«

Møde i nord

Da Elvin Jensen kom tilbage, stillede Skytte Jørgensen igen, men Elvin gik på toilettet og ringede til sin advokat Anders Hedetoft, som sagde, at han bare kunne smide transportmægleren ud: »Da jeg kom ind, sagde jeg derfor »jeg skylder dig ikke noget«, men Skytte Jørgensen forklarede, at der ikke var betalt leasing, og at Finans Nord havde mistillid til mig. Det slog mig ud,« forklarer Elvin Jensen.

Han siger, at han altid havde haft et fint forhold til Finans Nord: »Vi betalte altid dobbelt på de nye biler de første halvandet år, så vi efter tre år kunne komme af med dem igen uden at tage penge op af lommen. Så normalt var der rimeligt store værdier hos leasingselskabet, plus de 2,5 millioner kroner i depositum,« siger Elvin Jensen.

Han er sikker på, at Ohlsen-banden ikke ville have ham med til et møde hos Finans Nord, men det stillede leasingselskabet som et krav, da det var ham, der havde indgået kontrakterne.

»På mødet fik vi henstand med betalingen på den betingelse, at Niels Ohlsen sendte en månedsbalance, men det skete aldrig. Pludselig stillede advokat Gabelgaard fra Hjørring. Jeg er sikker på, at det da var Niels Ohlsens og Erik Rasmussens mening, at firmaerne skulle lukkes øjeblikkeligt,« siger Elvin Jensen.

Læs mere i morgen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063