23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Energipriser er eksploderet

Efter en stabil periode frem til 1998 er råolieprisen eksploderet fra under 100 kroner pr. tønde til næsten 300 kroner pr. tønde.

Stigningen betyder, at transporterhvervet i år betaler 2 milliarder kr. mere for dieselolien end for to år siden.

Og i samfundet som helhed stiger inflationen mærkbart, fordi den årlige omkostning til olie og gas vil være 21,4 milliarder højere i forhold til 1998 niveauet, svarende til 2 procent af det danske bruttonationalprodukt.

Det viser DTL’s nyeste beregninger af de stigende brændstofpriser. Med så store stigninger vil det sætte inflationsspiralen i gang, vurderer DTL.

Staten scorer kassen

De olieproducerende lande er imidlertid ikke alene om at score jackpot. Herhjemme er den danske statskasse den store vinder. Med dagens oliepris vil staten i forhold til 1998, ifølge DTL’s beregning, opnå øgede indtægter på 19,3 milliarder kr. årligt.

Den ekstra indtægt kommer i form af stigninger i olie- og benzinafgifter og øget omsætning på naturgas, der jo følger olieprisen, samt i form af koncessions- og olierørledningsafgifter og kulbrinteskat fra olie- og gasproduktionen på Nordsøen.

Med de øgede indtægter burde staten, efter DTL’s mening, have råd til at nedsætte dieselafgiften med 72 øre/liter. Det vil umiddelbart koste statskassen ca. 1,4 milliard kr., men efter DTL’s vurdering vil danske og udenlandske lastbiler i stort omfang skifte fra udenlandsk til dansk diesel (svarende til 5-600 millioner kr. i dieselafgifter).

Set i det perspektiv vil statskassen miste under 1 milliard kroner ved at sænke dieselafgiften med 72 øre pr. liter, mener DTL.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.046