23948sdkhjf

Døren var lukket hos Statoil

Chlevy og jeg kom til at lide hårdt under, at HZ-navnet var belastet, fortæller Elvin Jensen.

»Gennem 6-7 år havde Hammer Trans handlet med Staoil, men selskabet ville ikke udstede kort til HZ Transport ApS, fordi det hollandske HZ Transport Danmark A/S skyldte godt en million kroner, da det gik konkurs i starten af 1999. Statoils distriktchef i Sønderjylland, Ole Eriksen rendte os på dørene for at få os til at hjælpe med at skaffe pengene hjem,« fortæller Elvin Jensen.

Han tilføjer, at der også var andre tidligere forretningsforbindelser, som ikke ville røre ved brødrenes nystiftede selskab på grund af navnesammenfaldet, men dieselproblemet blev løst. Metax udstedte kontokort.

»Jeg har dog gjort én god ting. Jeg sagde til Chlevy: »Du har ansvaret 100 procent for HZ, men få lavet en fakturaforsikring på alle kunder og chaufførlønninger på 700.000 kroner‚« husker Elvin Jensen.

Forsikringen blev tegnet hos Hermes. I dag kan Elvin Jensen ikke helt forstå, at selskabet gik med til det.

Fik pengene

Samarbejdet med hollænderne stoppede ifølge Elvin Jensen omkring november 1999. Da havde brødrene Jensen 700.000 kroner til gode hos det hollandske selskab, oplyser Elvin Jensen.

»Chlevy blev ringet op af den ny direktør i Holland, Olsthorn. Han sagde, at vi kunne få 40 procent af beløbet eller pisse ved en sten. Chlevy blev tosset, men han fortalte ikke, at vi var forsikret,« forklarer Elvin Jensen.

Brødrene tog i stedet kontakt til deres advokat Anders Hedetoft. Advokatens råd lød på at tage kontakt til forsikringsselskabet Hermes. Samtidig skete der det i Holland, at HZ BV lukkede 31. novemver 1999 for at genopstå som HZ Maasland 1. december.

»Der havde de forregnet sig, fordi de ikke havde kørt en akkord igennem med alle kreditorerne. Vi meddelte Olsthorn, at vi ville lukke Maasland på det grundlag. Hen i marts i år fik vi så en aftale i hus. Hermes betalte 50 procent og HZ i Holland 40 procent, så vi fik godt 600.000 kroner hjem, som blev sendt til Total Finans‚« forklarer Elvin Jensen. Om det var det oprindelige selskab i Holland, som betalte pengene - eller om det var HZ Maasland, husker han ikke.

»Dygtig chauffør«

Lastbil Magasinet beder om Elvin Jensens kommentar til, at han ifølge en tidligere chauffør Jan Christensen, som kørte for det Jensenske HZ, talte usandt i Skifteretten i Gråsten 8. maj i år.

Chaufføren har anmeldt Elvin Jensen for at lyve under ed og for bagvaskelse i forbindelse med nogle effekter, som blev fjernet fra adressen i Padborg, efter Hammer Trans blev erklæret konkurs. Jan Christensen kører i dag for HZ Maasland.

»Jan Christensen er den dygtigste chauffør - i gåsetegn - vi har haft. Jeg kender ingen andre, som kan køre 6000-7000 km om ugen og fuske så meget med skiverne. Jeg er normalt en tålmodig mand, men jeg skal personligt anmelde samtlige HZ biler, som krydser grænsen for overtrædelse af køre-hviletiden. De kører røven ud af bukserne og med SID’s billigelse,« hævder Elvin Jensen.

Mistede tilliden

Ifølge Elvin Jensen stoppede Jan Christensen efter eget ønske i HZ Transport ApS, fordi han ikke havde tillid til virksomheden, men inden da hjalp han sin tidligere arbejdsgiver med at gemme to af HZ Maaslands trailere i Padborg.

Efter at Jan Christensen stillede brødrene Jensens bil, blev Elvin Jensen ifølge eget udsagn præsenteret for en regning på mellem 11.000 og 13.000 kroner for private telefonsamtaler, som Jan Christensen havde ført fra mobiltelefonen. Elvin Jensen sendte regningen til Jan Christensen, som sagde, at den måtte vognmanden trække tilbage, ellers gik han til Lastbil Magasinet med sin historie.

»Jeg sagde »gør du bare det, men jeg ved noget, du ikke ved«, og så sendte jeg regningen til SID i Aabenraa, men jeg fik en skrivelse retur med beskeden, at man ikke førte sager mod egne medlemmer,« forklarer Elvin jensen.

Uenighed om datoen

Og med hensyn til de effekter, som blev flyttet fra Hammer Trans' lager i Padborg, siger Elvin Jensen, at han kan bevise, at de blev flyttet 4. november 1999 og ikke 26. november få timer efter konkursen i Hammer Trans ApS, som Jan Christensen hævder.

At Jan Christensen har en truckfører, Johnny Jensen, som vil bevidne hans version af historien i retten, kommenterer Elvin Jensen på denne måde: »Johnny er dybt alkoholiseret og kan ikke huske, hvad dag det er i ugen.«

Læs mere om Hammer Trans og Elvin Jensen i morgen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078