23948sdkhjf

Elvin J.: Jeg har været for naiv

Elvin Jensen mener, at hans egen naivitet og nogle lidt for dygtige samarbejspartnere bærer en del af skylden for hans mange selskabskollapser.

»Indtil nu har jeg været en ærlig mand. Jeg har aldrig lavet ulovligheder, så jeg kan gå roligt i seng om aftenen uden at være bange for, at Jens Betjent kommer og lægger mig i håndjern.«

Sådan forklarer Elvin Jensen under Lastbil Magasinets besøg hos familien i hjemmet i Kibæk ved Herning. Han afviser, at der fra hans side er begået ulovligheder ved konkurserne i hans mange selskaber.

Til gengæld mener han, at andre personer har været med til at klæde ham af økonomisk og få læsset til at vælte. Og ikke nok med det, Elvin Jensen angriber Hammer Trans’ kurator Ole Krogsgaard, Sønderborg, for både at være købt og betalt af selskabets tidligere revisor Niels Ohlsen, S.B.S. Revision, Løgumkloster.

Men det er at foregribe historien. I gårsdagens artikel på Lastbil Magasinets hjemmeside nåede Elvin Jensen at fortælle om krakket i Scandinavisk Møbeltransport i 1991.

Venner på hjul

»På det tidspunkt havde jeg en ven fra Havndal. Vi købte to biler af IAT og skulle også køre for dem, så vi dannede selskabet HLT ApS. Senere blev vi enige om at skilles, og vi kørte videre hver især. Jeg fortsatte med HLT,« forklarer Elvin Jensen.

Det blev ifølge den tidligere vognmand en kortvarig succes, fordi han kom i stald hos en dårlig betaler: »Jeg var så dum at køre for NK Spedition, Esbjerg. Da de skyldte mig 482.000 koner, tog jeg kontakt til min advokat. Han sagde, at jeg ville vinde sagen, men han sagde også, at det ville tage lang tid, og at jeg skulle møde i retten mange gange. Så da advokaten sagde glem det, lukkede HLT.«

Far og datter

Da konkursen var ovre, ville Elvin Jensens ældste datter, Vivi Ilse Jensen, gerne prøve kræfter med transportbranchen. Sådan opstod F.D. Transport & Spedition, Vestervig.

»Selskabet har aldrig haft tilladelser. Vivi kørte det en tid, men så blev hun gravid og så faldt interessen, og hun udtrådte. I stedet indtrådte min søn Tommy. Da han kom ind var der ingen aktiviteter i virksomheden. For seks til syv år siden startede Tommy så Hammer Trans ApS. Han købte først én bil, og siden en mere til en kammerat, som også gerne ville køre,« forklarer Elvin Jensen.

Ifølge Elvin Jensen troede kammeraten så bare, at han kunne ligge hjemme på sofaen det halve af tiden: »Jeg solgte så bilen til Knud Erik Brokholm, Jysk Lastbiludlejning (JLU), og Tommy lejede den igen. En dag bekendgjorde JLU, at virksomheden var solgt til Dansk Lastbiludlejning (DLU), og så kom Peter Tromborg fra DLU og ville ændre kontrakten.«

Elvin tager over

»Hos JLU gav vi 14.000 kroner i leje og måtte køre de kilometer, vi ville. Nu skulle den så koste 17.500 for 12.000 kilometer og 1,25 kroner for de ekstra. Jeg sagde nej. Jeg havde kontrakt i et år,« siger Elvin Jensen.

Ifølge hans forklaring ringede Peter Tromborg adskillige gange i samme ærinde. Da Tommy Jensen blev gift for godt tre år siden, holdt han op med at køre, og Elvin Jensen købte den anden bil i Hammer Trans og solgte den videre til DLU for at leje den tilbage.

»Peter Tromborg lavede lejekontrakten til F.D. Transport & Spedition, men bilerne blev indregistreret i Hammer Trans ApS’ navn. Så på et tidspunkt ringede Peter Tromborg igen, at nu skulle lejen sættes op - ellers skulle bilerne hjem. Få dage senere blev de afleveret hos DLU i Gråmose,« forklarer Elvin Jensen.

F.D. går konkurs

Kort efter modtog F.D. en regning fra DLU på 101.000 kroner. »Den ville jeg ikke betale. Vi havde haft nogen reparationer på bilerne i udlandet. Det blev til temmelig mange penge. Dem ville jeg have af DLU. Men vi fik at vide, at hvis F.D. ikke betalte, erklærede DLU selskabet konkurs,« siger Elvin Jensen.

Det skete i september 1998, og ifølge boopgørelsen havde DLU et krav mod F.D. på 307.422,76 kroner. Det var i forbindelse med konkursen, at Elvin Jensens hustru Brigitte Ilse Jensen blev dømt for et ulovligt anpartshaverlån på godt 82.000 kroner. Ifølge dommen var der sket en sammenblanding af selskabets og hustruens økonomi.

Revisor får skylden

Det mener Elvin Jensen ikke er korrekt. Han giver selskabets revisor Erling Lund skylden for dommen.

»Gitte pakkede en overgang trøjer for trikotagevirksomheder i Ikast, og i den forbindelse købte hun en Mercedes kassevogn 814. Da hun stoppede og ikke havde brug for bilen mere, kørte den med småpakker for Roland Munch mellem Horsens og Herning. Bilen gik på et tidspunkt ind i F.D. Selskabet købte senere en større bil. Begge biler blev solgt med kørsel til en vognmand i Ikast for 250.000 kroner stykket,« forklarer Elvin Jensen.

Forlig med DLU

Han fortæller også, at F.D. Transport & Spedition kørte over hustruens bankkonto i starten, mens hun privat betalte afdragene på den mindste bil:

»Da vi solgte bilerne, indfriede vi leasinggælden på knap 40.000 kroner i den lille og 90.000 i den store bil. Alle resterende penge fra den store gik sammen med 115.000 kroner fra den lille bil ind i F.D. Resten gik ind på Gittes konto. Det var Erling Lund, der førte regnskabet, men det kom ikke frem i retten, at Gitte stillede biler til rådighed for F.D. Jeg har ikke snakket med revisoren siden,« siger Elvin Jensen.

Elvin Jensen er sikker på, at sagen kunne vindes ved en anke, men der blev indgået forlig med DLU i sagen på 40.000 kroner: »Tror du, DLU havde lavet forlig, hvis de var sikre på at vinde?« spørger Elvin Jensen.

Læs videre om Elvin Jensen i morgen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063