23948sdkhjf

Åbent brev til Stavad

Udviklingschef Klaus Berg har i dag på vegne af Padborg International Transportcenter sendt nedenstående brev til skatteministeren.

Åbent brev til skatteminister Ole Stavad

Vedr.: Dieselafgifternes katastrofale betydning for det danske transporterhverv.

Det er ikke uden grund, det danske transporterhverv netop nu gør kraftigt opmærksom på erhvervets galoperende problemer med den danske regerings afgiftspolitik på dieselolien, da prisen på en liter dieselolie er en meget central faktor i prisdannelsen for eksporten af danske industriprodukter.

Situationen for det danske transporterhverv, med tilknyttede serviceerhverv, er nu så tilspidset, at katastrofen lurer lige om hjørnet.

Prisen på dieselolie er nu så høj, at eksportvognmændene ikke kan få rentabilitet i transporterne, hvilket har en afsmittende virkning på servicevirksomhederne, fordi der spares på materiellet, hvor det er muligt.

Resultater heraf er fyringer i serviceerhvervene, hvor man naturligt må tilpasse sig situationen.

Et andet område, hvor vognmændene kan spare, er på lønninger, og det betyder, at man tvinger vognmændene ud af landet med det resultat, at der fyres chauffører og laves service på udenlandske værksteder.

Danske vognmænd ønsker ikke franske tilstande, men kan omvendt ikke leve med den afgiftspolitik, der føres og slet ikke med udsigten til endnu en afgiftsstigning på kr. 0,23, som det er varslet pr. 1/1 2001!

Derfor kan franske tilstande i den danske transportbranche ikke afvises, hvilket er dybt beklageligt og alene er den danske regerings og folketingets ansvar.

Taberne er ikke kun transporterhvervet, men også danske eksporterende virksomheder, som med stigende udgifter til transport mister konkurrenceevne. I sidste ende bliver det danske samfund pålagt store byrder med markante stigninger i de sociale ydelser til de mange medarbejdere, der i en naturlig konsekvens vil miste deres arbejde.

Det er ganske enkelt forkasteligt, at regering og folketing ikke til dato har taget transporterhvervenes organisationers vedvarende advarsler alvorligt og indgået i en konstruktiv dialog om en løsning af problemerne, hvilket vi på det kraftigste vil opfordre til, inden det er for sent.

I Padborg International Transportcenter, der med 150 transportvirksomheder, 58 servicevirksomheder og ialt 3000 ansatte er Nordeuropas største Transportcenter samt Europas største tankningssted for lastbiler, med 16 tankningssteder, er situationen meget kritisk.

Derfor må vi på det kraftigste opfordre til, at det høje afgiftsniveau på dieselolien tilpasses, inden der sker uoprettelige skader for transporterhvervet, som uomtvisteligt har afgørende betydning for, at eksporten af danske industriprodukter fortsat kan opretholde det nuværende niveau.

På vegne af Padborg International Transportcenter

Med venlig hilsen

Padborg Udviklingscenter

Udviklingschef Klaus Berg

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078