23948sdkhjf

Vognmænd rasler med sablen

DTL holder ekstraordinært bestyrelsesmøde onsdag. Hovedemnerne er de stadig stigende dieselpriser samt eksportchaufførernes problemer.

De stadig stigende dieselpriser får nu ledelsen i Dansk Transport og Logistik til at tage et usædvanligt initiativ. Onsdag mødes bestyrelse og direktion til et ekstraordinært bestyrelsesmøde hos formanden Kaj Nielsen i Langeskov. Torsdag skal chauffører og vognmænd til møde hos trafikministeren.

Formålet med bestyrelsesmødet i morgen er at diskutere, hvordan man får regeringen i tale, så vognmændene kan få bedre vilkår. Det er især de stadig stigende dieselpriser, der er på dagsordenen.

Samtidig skal bestyrelsen diskutere eksportchaufførernes problemer i forbindelse med den stigende udflagning og danske vognmænds etablering af vikarbureauer i Spanien. Bilerne kører på danske plader og med danske tilladelser, men med udenlandske chauffører bag rattet til en lavere hyre end en dansk chaufførløn. Arrangementet er fuldt lovligt, hvilket tilsyneladende er kommet bag på chaufførernes organisationer.

Møde hos ministeren

Dagen efter, torsdag den den 7. september om morgenen, er repræsentanter for SiD og vognmandserhvervet indkaldt til møde hos trafikminister Jacob Buksti.

Herudover har eksportchaufførerne lørdag den 9. september indkaldt til et stormøde blandt chaufførerne for at drøfte situationen.

»Jeg håber, at mødet onsdag munder ud i nogle konkrete initiativer,« siger Kaj Nielsen til Lastbil Magasinet. »Jeg går ikke ind for strejker og demonstrationer, men vi kan blive presset så hårdt, at vi må foretage os et eller andet for at få regeringen i tale.«

Olieselskabernes rolle

Et af problemerne, der skal diskuteres, er afgifterne, herunder de 23 øre i ny afgift på dieselolien, der er stillet i udsigt til årsskiftet. Men hertil kommer olieselskabernes rolle.

»Jeg vil gerne have undersøgt, hvordan olieselskaberne regulerer deres priser. Hvad er grunden til, at priserne bliver ved med at stige? Skyldes det, at olieselskaberne er dårlige opkøbere, eller hvad er årsagen? Det er uholdbart, at jeg som vognmand ikke kan få at vide, hvad olien skal koste mere end én uge frem i tiden. Jeg kan jo ikke gå til mine kunder med prisstigninger 52 gange om året,« siger DTL-formanden.

Kaj Nielsen medgiver, at det er usædvanligt med et ekstraordinært bestyrelsesmøde.

»Men der er et pres fra medlemmerne, og de skal mærke, at vi handler med det samme,« siger formanden.

»Medlemmerne kan se i fjernsynet, hvad der sker i Frankrig, og jeg har ikke glemt Skørping-gruppen,« tilføjer han med henvisning til uroen først på året, der mundede ud i et stormøde i Skørping i Nordjylland.

Fælles sag med chaufførerne

Med hensyn til eksportchaufførernes problemer i forbindelse med vognmændenes etablering i udlandet siger Kaj Nielsen, at han ikke kan forstå, at det kommer bag på chaufførerne.

»Vi spiller på den internationale transportscenes betingelser. Når det er sagt, kan jeg godt forstå chaufførernes bekymringer, og jeg mener, at vi har en fælles sag,« siger formanden for DTL.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064