23948sdkhjf

Udenlandske kunder krævede ISO-certifikat

Anneberg Transport A/S lod sig ISO-certificere for tre år siden på grund af krav fra udenlandske transportkøbere. Det har firmaet ikke fortrudt. Når tingene står på papiret, bliver virksomheden lidt mere troværdig, mener direktør Jan Aagaard Dyrberg. Konsulent mener, der er penge at spare.

»Vi har ikke ændret på den daglige forretningsgang, efter vi blev ISO-cerificeret for tre år siden. De eneste procedurer, vi dengang nedfældede i håndbogen, var dem, som vi alligevel plejede at gøre brug af,« fortæller direktør Jan Aagaard Dyrberg, Anneberg Transport A/S Spjald.

Anneberg blev certificeret, fordi udenlandske kunder krævede det. Direktøren vil dog ikke fortælle, hvilke kunder, men han oplyser, at firmaets danske transportkøbere ikke har stillet samme krav.

Mere strømlinet

Til gengæld mener Jan Aagaard Dyrberg, at Anneberg har stor fornøjelse af håndbogen, som blev udarbejdet ved certificeringen: »Forretningsgangen er blevet mere strømlinet. Vi har dog ikke vurderet på, om vi har haft en direkte økonomisk gevinst ud af certificeringen, men vi har fået mange ting gjort ensartede. Det sparer uden tvivl nogen omkostninger i den sidste ende,« mener direktøren.

Han forstår ikke helt de kritiske røster, som hævder, at certificeringen er både dyr og besværlig. Jan Aagaard Dyrberg mener, at kritikerne ved certificeringen har opstillet helt urealistiske krav til dagligdagens procedurer, og sat sig uopnåelige fremtidsmål. Det var en hurdle, Anneberg kom over netop ved at fortsætte i samme gænge som vanligt, i positiv betydning, bare nedfældet på papir, så alle ansatte agerer ens - og efter ledelsens ønske - når de står i ens situationer.

Læsestof for alle

»Alle i virksomheden kender firmaets mål, og når vi ansætter folk, forlanger vi, at de sætter sig ind i håndbogen. Den afspejler vores holdning til tingene, for vi har kun beskrevet det, vi gerne vil, og det vi tror på,« siger Jan Aagaard Dyrberg.

Efter tre år med ISO er Anneberg netop nu ved at gennemgå tingene, fordi firmaet står over for den krævede recertificering. Også i den proces er ledelsen påpasselige med ikke at få ting på papiret, som det kan være svært at leve op til i dagligdagen.

»Vi er netop nu ved at gennemgå tingene, så jeg ved ikke helt, hvad der kommer med af nyt, men jeg kan forestille mig, at der kommer lidt mere omkring sikkerhed,« mener Jan Aagaard Dyrberg.

At Anneberg har fat i den rigtige ende ved certificeringen, bekræfter konsulent Hans Chr. Dallerup Koch. Han er ekspert i kvalitetsstyring og har medvirket som fødselshjælper ved certificeringen af cirka 15 danske transportvirksomheder. Konsulenten mener, at mange »forløber« sig, når de går i gang med processen.

»Faren er, at virksomhedens ledelse bliver grebet af iver og på papiret lover noget, som man alligevel ikke kan holde. ISO-cerificering er faktisk simpelt, for i den tilhørende håndbog beskriver man rent praktisk kun de ting, som man gør i forvejen, så andre kan se, hvad man gør. Når tingene står på papiret, bliver virksomheden lidt mere troværdig,« siger han.

Et godt redskab

Hans Chr. Dallerup Koch mener, at en velgennemtænkt ISO-certificering kan spare vognmanden for mange penge.

»Håndbogen er en tjekliste for, hvad virksomheden formår. Den kan forhindre, at vognmanden tager en ordre ind, som han alligevel ikke kan klare. Det kan jo ikke nytte, at han siger ja til kørsel, som han ikke har materiel til at transportere. Det kan vognmanden lynhurtigt se, hvis han lige slår op i bogen og tjekker materiellets kapacitet og muligheder,« siger han.

Konsulenten mener også, at håndbogen er praktisk ved nyansættelser: »Vognmanden kan så at sige tage den nye ved hånden og vise ham, hvordan tingene skal gøres. For eksempel hvordan en bil skal læsses med bestemte varer, og hvordan det forskellige grej skal bruges, fordi det står beskrevet,« forklarer Hans Chr. Dallerup Koch.

Han opfordrer dog ledelsen i certificerede virksomheder til én gang om året at sætte sig og »gøre kloge tanker,« men det kommer af sig selv, netop fordi et årligt serviceeftersyn er påkrævet.

Konsulenten har dog ikke kun positive ting at sige om certificering. Han er endog meget kritisk over for certificerede produktionsvirksomheders brug af ucertificerede transportører.

Hans Chr. Dallerup har også sin helt egen mening om DTL´s håndtering af problematikken ved certificering. Han mener, at DTL ligger under for store vognmandsfirmaers ønsker.

Læs om kritikken de kommende dage.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078