23948sdkhjf

På stroppetur med King of the Road

Vi har prøvekørt Scanias nye flagskib i de norske fjelde.

Lastbil Magasinet har haft lejlighed at prøve et par eksemplarer af Scanias nye flagskib R 164 6x2 på en næsten 500 kilometer lang og krævende stroppetur i Norge.

Køretøjerne var henholdsvis et 6-akslet hængertræk med 480 hk motor og et 6-akslet sættevognstog med 580 hk motor. Sidstnævnte repræsenterer den stærkeste effektudgave af Scanias nye 16 liters V8 motor, der udelukkende leveres i Euro 3 version.

Eftersom køretøjerne var stillet til rådighed af Norske Scania AS, var der i begge tilfælde tale om norsk specificerede køretøjer, inklusive retarder og Opticruise gearskifte.

Efter to dages kørsel på krævende norske veje, gjorde Landevejens Konge sig fortjent til en ny titel: »Fjeldets Konge«.

Skønt den pågældende kørestrækning ikke ligefrem er en af de mest krævende i Norge, var prøvekørslen dog meget anderledes end i andre europæiske lande.

Stroppeturen nord for Oslo efterlod mange interessante indtryk.

Foruden en iøjnefaldende fremdrift op ad kilometerlange bakker med stigning og fald i størrelsesordenen syv procent, var det retarder og Opticruise, der imponerede mest.

I lighed med mange andre chauffører har jeg hidtil foretrukket at køre bilen selv og dermed set lidt skævt til nymoderne hjælpefunktioner som eksempelvis semiautomatisk gearskifte.

Men da de næsten 500 kilometers kørsel på smalle og ujævne norske veje - med masser af faldgruber i form af skarpe asfaltkanter og bløde rabatter - var overstået, er min begejstring for såvel retarder som Opticruise steget betydeligt.

Udover forøget komfort giver de to hjælpemidler nemlig ekstra overskud til trafiksikkerheden, fordi der kan bruges mere opmærksomhed på vejkanter og den øvrige trafik.

Til trods for, at den »lille« 480 hk motorversion præsterer 2.300 Nm drejningsmoment ved 1.100-1.200 omdr/min mod 580 hk versionens 2.700 Nm drejningsmoment ved lignende omdrejningstal, syntes jeg personligt bedst om at køre lillebroderen.

Læs den udførlige reportage om testkørslen i de norske fjelde i Lastbil Magasinets oktobernummer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094